Båten min: Hallberg-Rassy 26

Henrik Hellstenius´Deodata, en Hallberg-Rassy 26 fra 1982.
COCKPIT: Cockpiten er stor og funksjonell i havn såvel som på sjøen. Utenpåliggende ror sørger for at rorkulten ikke stjeler mye plass.
SALONG: Hallberg-Rassy 26 er overraskende stor under dekk. Bordet er i nedslått posisjon og det kan dobles i størrelse ved å folde ut bordplaten. Hele bordet kan vippes opp mot skottet og på den måten komme ut av veien.
VASK: Mellom lugaren forut og salingen er det en suite-løsning med vask og speil i forlugaren.
FORLUGAR: Lugaren forut er trivelig, men toalett i samme rom er ikke optimalt.
EKSTRA LENGDE: Med føttene innunder kokeapparatet er også babord køye en fullverdig voksenkøye.
BYSSE: Det er enkelt og driftsikkert med håndpumpe og isboks.
TRENGER VIND: Hallberg-Rassy 26 er en båt som trives best når det er litt vind.
FOKK: Henrik ønsker seg rullegenua til erstatning til den nåværende med stagkroker.
BESKYTTET: Båten har en smart og velbeskyttet plassering av motorpanelet.

En liten stor båt

Hallberg-Rassy 26 ser ikke så stor ut utvendig, men når du kommer under dekk, blir du overrasket.

Publisert Sist oppdatert

Å komme nedenunder i den lille 26 fots Hallberg-Rassy-en fra 1982 gir meg umiddelbart en slags deja-vu opplevelse. Men jeg husker straks hvor jeg har den fra, for jeg opplevde det samme da jeg entret en Granada 31 jeg skrev om for en tid tilbake – at det rommelige interiøret liksom ikke stemte med eksteriøret. Inntrykket er selvfølgelig enda mer påfallende i denne hele fem fot kortere båten. Man skulle tro produsenten hadde brukt skohorn for å presse innredningen på plass.

Konstruksjonsprinsippet er for øvrig det samme som for Granada-en, med et overbygg forlenget helt ut til skrogsidene, og med dekk og hytte integrert i overbygget. I HR 26 dekker en solid fenderlist i svart gummi skjøten mellom dekk og skrog og tegner samtidig opp båtens vakre skroglinjer som ellers ville forsvunnet i inntrykket av et uproporsjonalt høyt fribord. Det samme bygge-prinsippet finner vi for øvrig rendyrket i alle de eldre Maxi-båtene til Pelle Petterson, ofte med mer vekt på det praktiske enn det estetiske. Men dette er en ekte Hallberg-Rassy med alt det innebærer av forventninger om kvalitet. SEILmagasinet redaktør, Morten Jensen, beskrev det sånn i sin test av båten for Seilas i 1979:

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER