Kommentar

DRONE: Ensom i Kvernavågen nær Eigersund i Rogaland.

Koster å være kar i Norge

En Hallberg-Rassy 48-eier forsøker på ny å få solgt båten, med over en million kroner i prisreduksjon. Det er straffen for å seile langs norskekysten. 

Publisert Sist oppdatert
DYR: Hallberg-Rassy 48 har en høyere verdi i Europa enn i Norge.

Norge er ikke en del av EUs indre marked når det gjelder kjøp og salg av båter. Prisene på brukte båter er lavere her enn i de fleste europeiske land. Dermed blir det dyrt å ha båt i Norge. Mange velger å kjøpe båt i Middelhavet. Det er dårlig distriktspolitikk.

EØS-avtalen skal gi fri handel for nordmenn, men dette gjelder ikke privatpersoner. En båt som er momset inn i Norge må momses på ny om den selges videre til et land i EU. Det gjør at det vil koste eieren 19 til 25 prosent av båtens verdi om den skal eksporteres ut av landet. Eieren av den flotte Hallberg-Rassyen valgte å momse inn båten. Hadde han ikke gjort det, så hadde han heller ikke hatt lov til å seile i hjemlige farvann. 

Lite marked

Markedet for båter til mange millioner er begrenset i Norge. Med få potensielle kjøpere blir etterspørselen lav, noe som igjen påvirker prisen negativt. 

Båten som nå er lagt ut for 5,2 millioner kroner kostet 10 millioner kroner da den var ny i 2009. Den har vært forsøkt solgt fire ganger i løpet av året til stadig lavere pris. 

En tilsvarende båt, riktignok litt nyere, men dårligere utstyrt, ligger ute til salgs for 7 millioner kroner i Tyskland. I Sverige ligger det en slik båt til 6 millioner kroner. 

Den norske båteieren kan sannsynligvis tjene på å selge sin båt i Tyskland, selv om kjøper må legge på 19 prosent moms for å få båten registrert i Tyskland.

Rike nordmenn velger Middelhavet fordi båten de eier aldri blir momset inn i Norge.

Distriktene taper

Å momse båten inn i Norge, gir økt riskio for å tape penger, mye penger. Det gjør at mange av dem som kjøper seg store og kostbare båter aldri tar med båten hjem. Disse båteierne får aldri opplevd Norges fine kyst, av mange sett på som verdens flotteste. Eiere av slike dyre båter bruker også en del penger i land, penger som nå legges igjen langs kysten av Middelhavet, i stedet for i distriktene i Norge. 

Det er som sagt dårlig distrikspolitikk.

Brexit-dilemma

Den dagen Storbritannia går ut av EU, vil båter som er i hjemlandet automatisk få et stempel på at moms er betalt i hjemlandet. Om en båt har hjemmehavn i Frankrike eller et annet EU-land, vil den ha stempel på at moms er betalt i EU. Det betyr at båteieren nøye må vurdere båtens fremtid. Om den skal selges, bør den flyttes ut av Storbritannia, men da kan den ikke seiles hjem.

Hvor båten befinner seg den dagen Brexit skjer, vil bestemme om båten har moms tilhørende Storbritannia eller i EU.

Dermed havner britiske båteiere i samme dilemma som norske. Mange vil nok vrake hjemlandet og heller bruke pengene i Middelhavet. 

Les: Verdens fineste kyst (+)

 

TRANGT: Innseiling til Veiholmen på Smøla.
NORD: Norskekysten lokker også, her inn Trollfjorden i Lofoten.