X-99: Uten regattaklasse er markedet dødt i Norge, men i Tyskland er klassen stor.
X-99: Uten regattaklasse er markedet dødt i Norge, men i Tyskland er klassen stor.

Nå forsvinner bruktbåtene til utlandet

Høye bruktpriser og stor etterspørsel i Europa kan gjøre det lønnsomt å selge båten internasjonalt.

Publisert Sist oppdatert

Trond Atle Huth tjente gode penger på å selge sin X-99 til Tyskland.

–I 2019 kjøpte jeg en X-99 MKII for 260 000 som var da en grei pris. Nå ligger klassen død i Norge, og jeg vil bytte over til en Bavaria Match 35 eller noe linkene, men uten en regattaklasse har båten vært tungsolgt. Det førte til at jeg kontaktet den internasjonale X-99-klasseklubben og fikk respons, forteller regattaseileren. Åtte potensielle kjøpere meldte seg, men han solgte ikke til høyeste bud. Båten gikk til et par som ville feriere i Norge da de hentet båten i Stavanger. Salgssummen ble 350 000 kroner. I tillegg må kjøperen betale 19 prosent merverdiavgift for å få den inn til Tyskland.

–Kjøperne hadde vært på båtjakt i over et år. Selv om de måtte betale mva, så var det rimeligere enn markedsprisen i Kiel, forteller den lykkelige selgeren.

Skandinavisk selger

Vi har sammenlignet priser mellom Finn.no og Boat24 og ser tidvis store prisforskjeller, men ikke alltid. Det kan virke som om tyskere er villige til å betale mer for kvalitet enn norske kjøpere. Her hjemme vil vi ha størst mulig båt av nyest mulig dato til lavest pris. En Marieholm IF har du fått slengt etter deg her for 20 000 kroner, eller det dobbelte om den er strøken. I Tyskland ligger det en slik til salgs for 100 000 kroner.

Typisk populære båter her hjemme, som Bavaria, Beneteau og Hanse har ganske lik pris i Norge og Tyskland. Det kan hende at en god del av disse båtene har gått i charter, som gir et større verdifall.

Hallberg-Rassy 29: En svært vellykket svensk 29-foter fra 1983 var annonsert for 220 000 kr i Norge og ble solgt i vinter. På Boat24 koster tilsvarende båt 530 000.
Hallberg-Rassy 29: En svært vellykket svensk 29-foter fra 1983 var annonsert for 220 000 kr i Norge og ble solgt i vinter. På Boat24 koster tilsvarende båt 530 000.
Elan 37: I vinter ble det solgt en Elan 37 for 700 000 her hjemme. En lik båt ligger ute for 1 200 000 i Tyskland.
Elan 37: I vinter ble det solgt en Elan 37 for 700 000 her hjemme. En lik båt ligger ute for 1 200 000 i Tyskland.
Hanse 371: Det ble solgt to slike i vinter for rett under 700 000. I Tyskland Portugal er det en til 788 000.
Hanse 371: Det ble solgt to slike i vinter for rett under 700 000. I Tyskland Portugal er det en til 788 000.

Økende priser

Bruktprisene har økt litt i Norge siden Covid-19, men mindre enn i EU. Flere vil feriere hjemme, og det er nå nesten umulig å få kjøpt ny båt på grunn av økt etterspørsel, og internasjonale leveringsproblemer. Det virker heller ikke som markedet har hjemme har oppdaget den enorme prisstigningen det har vært på å kjøpe ny båt de senere årene.

Det er godt kjent at nederlendere kjøper gamle plastsnekker i Norge som er konkurransedyktig på pris, selv om kjøperen må momse båten inn i EU.

Finn får konkurrent

I Norge lever bruktmarkedet i en egen boble med svært lave priser, så lave at det kan være butikk å selge båter ut av landet.

Høy eurokurs har også bidratt til at verdien på båtene i Norge har økt i forhold til resten av Europa.

– Jeg kjøpte ny brukt seilbåt på sensommeren, og la min 34-foter fra 70-tallet på finn.no og Boat24.com sent i høst, forteller anonym leser av SEILmagasinet. Finn ga flere klikk, men det var Boat24.com som fikk båten solgt til en dansk seiler.

–Finn trenger litt konkurranse. På Boat24.com er det billigere å la annonsen bli liggende lenge, forteller båtselgeren. Det koster 312 kroner for 30 døgn på Finn.no, og 529 kroner for samme tid på Boat24, men bare 250 kroner måneden om du lar den ligge i 90 dager.

Blocket.se er Sveriges svar på Finn. Yachtworld.com er også en stor internasjonal nettside for brukte båter.

SUN ODYSSEY 409: Dette er en meget populær båt, som har alt en familie kan ønske seg. En slik gikk for 1,7 millioner i Norge i vinter. En lik båt, gått i charter kan bli din for 1,1 mill.
SUN ODYSSEY 409: Dette er en meget populær båt, som har alt en familie kan ønske seg. En slik gikk for 1,7 millioner i Norge i vinter. En lik båt, gått i charter kan bli din for 1,1 mill.
FORTID: Båter som var nye på 70-tallet har lav verdi i Norge. Kanskje markedet for slike båter er bedre i utlandet?
FORTID: Båter som var nye på 70-tallet har lav verdi i Norge. Kanskje markedet for slike båter er bedre i utlandet?

Internasjonalt marked

Det blir ikke rettferdig sammenligning ut fra én annonse, men statistikken fra Finn og Boat24 om den gamle 34-foteren kan gi en interessant indikasjon. Annonsene ble publisert i månedsskiftet oktober/november og er blitt liggende helt til nå.

– Jeg nådde ut internasjonalt med Boat24, og fikk seriøse henvendelser fra Sverige, Finland, Tyskland og Holland i tillegg fra Danmark, forteller selgeren.

– Fra Finn fikk jeg først henvendelse nå på nyåret, nordmenn er impulsmennesker, mener selgeren. Han tror at bruktprisene vil øke i Norge i tiden fremover.

Omsetning i vinter

Bruktmarkedet har ikke stoppet opp i høst, selv om en del båter ikke er blitt solgt. Markedet er tregere om høsten og vinteren. En del annonser er trukket, noen har gått ut på tid, men mange båter er også solgt.

Det er umulig å gi en klar indikasjon på hva som går, og hva som ikke går. Det er mange kjøpere som er klare når et kupp dukker opp, men det er også kjøpere som av god grunn blir skremt av en veldig lav pris.

Det finnes kjøpere som ønsker å kjøpe et oppussingsobjekt, med disse er det få av, og det blir sjelden god økonomi av et slikt prosjekt. Eldre påkostete båter ser ut til å være mer utfordrende å få solgt, men kan kanskje også være det beste kjøpet, om båten passer behovet.

Det er lettere å sette riktig pris på båter bygget etter år 2000. Kurante båter selges lettere. Bavaria er det mange av, og også mange kjøpere. Båter fra Bavaria kan brukes for å ta temperaturen på markedet.

Båtkjøpere virker skremt av mye arbeid. Det påvirker eldre, større båter. Båter fra 70 og 80-tallet er ofte enkle rent tekniske. Båt og rigg holder seg bra. Å gi innredningen et løft krever ikke mye, men ny motor og nye seil kan lett koste mer enn båtens verdi.

Stor interesse, lavt utvalg

Finn.no melder om en stor trafikkøkning. Økningen er på hele 37 prosent sammenlignet med i fjor, som også var bra. Norboat tolker dette som at båtinteressen fortsatt er stor, og at bransjen kan gå gode tider i møte også i 2022.

Mye kan tyde på at bruktprisene er økende. Utvalget av brukte seilbåter på Finn.no er elendig, mens interessen er stor. I januar lå det ute bare 90 brukte seilbåt, og det var svært få nye annonser. På Boat24 er utvalget langt større. Her ligger det ute over 3000 brukte seilbåter, men til høyere priser en det du er vant med å se i Norge.

Vanligvis har det blitt en stor økning av brukte seilbåter på Finn i mars, når eieren har fått tatt av snø og presenning. I gode år har det ligget over 1000 brukte seilbåter på finn om våren. I fjor var det et stort salg av brukte seilbåter i februar, mens båter som kom på markedet senere fikk større utfordringer. En kald mai fikk mange til å utsette båtkjøpet. Markedet snudde fra å være selgers til kjøpers.

Om flere utlendinger oppdager de lave prisene i Norge, så kan det bli utfordrende å skaffe seg drømmebåten i tiden som kommer, i hvert fall rimelig. •

TYSKLAND: En Marieholm IF ligger ute til 99 000 euro i Tyskland, tre-fire ganger over prisen i Norge.
TYSKLAND: En Marieholm IF ligger ute til 99 000 euro i Tyskland, tre-fire ganger over prisen i Norge.