Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
IDYLL: Det enkle liv på sjøen er blitt billig. Det kan også gi lykke.
IDYLL: Det enkle liv på sjøen er blitt billig. Det kan også gi lykke.

Bruktbåter for det enkle livet

Enklere båt, færre problemer. Det er fakta. Vi har plukket båter som kan gi store opplevelser på lavt budsjett.

Publisert Sist oppdatert
SMÅTT: Paul Lübbe skal seile over 300 nautiske mil i en 17-fots motorseiler, og starter i påsken.
SMÅTT: Paul Lübbe skal seile over 300 nautiske mil i en 17-fots motorseiler, og starter i påsken.

Lørdag kunne du høre om Yrvinds folosofi og planer i samtale med Mikkel Thommesen. Svenske Sven Yrvind mener at mindre båter er tryggere, og at vi blir lykkeligere av et enklere liv. Der for utvikler han egne båter for sine langturer. Yrvind vet hva han snakker om. han har rundet Kapp Horn om vinteren i en 19-foter.

Fredag kunne du lese opplevelsene til Paul Lübbe som skulle seile til Tyskland, men måtte snu etter at motoren røk. Turen tilbake i sneglefart i en 17-foter uten motor ble opplevelsesrik.

Vi har plukket ut bruktbåter under 50 000 kroner vi tror kan gi mye glede, uten alt for stor innsats. Båter hvor det ikke er nødvendig med motor, men allikevel gi overnattingsmuligheter. Båter som både Yrvind og Lübbe ville hat glede av. Det ligger over 150 seilbåter til under 50 000 på Finn.no. Den billigste båten som du kan bo i, og er i OK stand koster bare 10 000 kroner, sjekk ut denne 17-foteren

Du kan få greie båter til opp mot 30 fot forunder 50 000, men da må du regne med høye årlige kostnader.

SLITENT: Skadet interiør skyldes ofte lekkasjer. Maling og nye puter kan gjøre underverker.
SLITENT: Skadet interiør skyldes ofte lekkasjer. Maling og nye puter kan gjøre underverker.

Vurder vedlikeholdsbehovet

I siktet av billige brukte båter er det alt fra søppel til gullkorn. Billig kan fort bli dyrt. Noen kjøp krever svært mye arbeid for å få en pålitelig og seilklar båt. Jo mindre og enklere båten er i utgangspunktet, jo mindre ressurser kreves det å få glede av båten.

Vi snakker om seilbåter hvor motor ikke er nødvendig for bruken, og hvor strøm og elektronikk heller ikke er tema.

Lekkasjer er ofte et problem med gamle båter. Båten kan også ha strukturelle skader i skrog og dekk. Det kan være tykke lag bunnstoff som reduserer farten gjennom vannet, og utbrukte tau og seil.

GELCOAT: Det oppstår gjerne sprekker i tykk gelcoat. Det har som regel ingen ting å si, men her ser det ut som at galssfiberen har git etter, og at dekket bør forsterkes.
GELCOAT: Det oppstår gjerne sprekker i tykk gelcoat. Det har som regel ingen ting å si, men her ser det ut som at galssfiberen har git etter, og at dekket bør forsterkes.

Hva kan du gjøre selv

Det er alltid mye å gjøre ned en billig gammel bruktbåt. Store arbeidsoppgaver vil også blir reflektert i prisen. Velg en båt hvor oppgavene er innenfor dine kunnskaper. Kan du sveise, så kan du noe mange andre ikke kan, eller har du erfaring fra glassfiberreperasjoner, så er det mulig å gjøre kupp. Mange blir skremt av mugg og sliten innredning, men interiørarbeid er verken krevende eller dyrt.

Å skaffe spesielle deler derimot kan være både krevende og dyrt, spesielt for båter det er få av.

OPPLAG: Det går med en del kroner å få båten opp og ned av vannet hvert år. Alt du kan gjøre selv reduseres kostnadene.
OPPLAG: Det går med en del kroner å få båten opp og ned av vannet hvert år. Alt du kan gjøre selv reduseres kostnadene.

Tenk driftskostnader

En mindre og enklere båt gir lavere årlige kostnader. Å kunne sette båten på henger, gjør også små båter yterligere billigere. Med muligheter med å kunne oppbevare båt på egen tomt er trailbar båt et godt argument. En henger koster en del. Er en slik inkludert, så er det gull.

Det er også enklere og rimeligere å få båtplass til en mindre båt. Noen kan få plass i en 2,5 meter bred bås. Kort kjøl, eller opptrekkbar kjøl gjør at båtene også kan få plass på steder med liten seilingsdybde.

Uten elektronikk

Campingutstyr gjør nytten i små enkle seilbåter. En primus i cockpiten er nok for å lage kaffe, eller varme mat. En LED-lykt kan brukes som belysning når det kreves.

Navigasjon kan gjøres med mobilen, eller nettbrett. Mobilen kan også brukes til å tilkalle hjelp. En vanntett versjon er å foretrekke. En bøtte kan fungere som toalett, i nødstilfelle. Mange har krav til toalett når de velger båt, men svært få benytter seg av muligheten.

KAPUTT: Den gamle Buch dieselen ar ikke like pålitelig som forventet.
KAPUTT: Den gamle Buch dieselen ar ikke like pålitelig som forventet.

På tur uten motor

Det er ingen problem å dra på tur med en liten seilbåt uten motor, men da er det en fordel at båten krysser bra, og kan utnytte den lille vinden det ofte er inne i en havn. Med rullefokk er det mulig å rask få inn seilarealet, og gli på siget inn den siste biten. En padleåre er greit å ha som backup. Da er det en fordel med lavt fribord, og en lett båt.

Elektrisk påhenger er også en mulighet. Disse har høy driftssikkerhet med minimale kostnader. Du slipper også støy, lykt og uforutsigbarhet. En billig elmotor fra Biltema vil klare å ta en liten seilbåt inn og ut av havn når det ikke blåser, uten problemer.

ENKEL: Campus 600 er laget for det enkle livet på sjøen.
ENKEL: Campus 600 er laget for det enkle livet på sjøen.

Aktuelle båter

BILLIG: Maxi 77 finnes det mange av, og 70-tallsbåten selges godt vedlikeholdt, eller som oppusningsobjekt.
BILLIG: Maxi 77 finnes det mange av, og 70-tallsbåten selges godt vedlikeholdt, eller som oppusningsobjekt.

Fabola Campus: Campus er enkle trailbare seilbåter, som både er inspirerende å seile, og har god plassutnyttelse, og er moderne. Båtens bunn fyller seg med vann, og bidrar til økt stabilitet. På Finn er det en Campus fra 1996 til 35 000 inkludert henger. For skjærgårdsseiling med lave driftskostnader, er dette en knallkjøp. Med rullefokk ville det vært enda bedre.

Et alternativ til Campus er denne Cataline 22 til 24 000 kroner. Sjekk også ut denne First 18 til under 20 000, som riktig nok har fast kjøl, men lett kan settes på en lastebil og flytes rundt.

Maxi 77. Dette var en helt grei familiebåt på 70-tallet. Den er bygget i et enormt volum, som gir trygghet om noen feil skulle oppstå. Det er ni slike båter på Finn.no fra 10 000 til 60 000. Dette er en grei båt med plass til flere enn to, men blir dyrere å eie enn en Campus. Maxi 68 er en mindre versjon, som det også er bygget mange av.

De dyre har innenbordsmotor.  Et alternativ er Albin Cirrus 78 som er litt mer moderne og inspirerende å seile.  

KLASSISK: IF er både trygg og vakker.
KLASSISK: IF er både trygg og vakker.

IF. Det er også mange IFer til salgs. Disse er trangere enn Maxi, og har et eldre design, men er svært trygge og gode seilbåter. IF er langkjølte og tåler juling. Bruktprisen ligger mellom 10 000 og 50 000 avhengig av hvor velstelte de er.

H-Båt er også lang og smal, og mer moderne enn IF.

Lette og raske

Tidligere regattabåter har gjerne påkostete seil, og glir lett i lite vind. Banner 28 går billig, og denne med en dypere, mer moderne kjøl, seiler også raskere, og kan bli din for 20 000. Andre båter i dette segmentet er X79, Albin Express, Maxi Racer og First Class 8. 

MORSOM: X79 byr på spreke seilopplevelser.
MORSOM: X79 byr på spreke seilopplevelser.