SEILGLEDE: Behagelig kryss fra Anholt til Göteborg i sommer. Bra dekksutstyr gir sammen med gode seil mye seilglede.
TWO STAR 36: Båten fra 1986 er konstruert av Håkan Södergren med tanke på short­handed-seiling.
SKADET: Vaieren på lensetaklene hadde fått en bøy og måtte skiftes. Samtidig ble båtens dekksutstyr oppgradert på en rekke punkter.
VOGNER: Sleider på hver gjennomgående spile gjør at seilet kan heises med minimal friksjon. Sleidene kunne jeg bruke videre på det nye storseilet.
RULL: Rulleforstag gjør turseilingen enklere. Rullen kan monteres selv, men jeg er glad jeg fikk proff hjelp. Seilmakeren tilpasset forseilet.
BOMLØFTER: Kjell Inge Heiberg monterer rodkick som holder bommen oppe. Båten har lazyjack, men ikke zipbag. Det gjør berging av storseilet enkelt.
SNADDER: Blokker som skal tåle høy belastning og samtidig rulle lett koster mye. Jeg endte med Antal-blokker fra Italia til lensetaklene.
SJEKK: Jeg sjekker innfestningene i masten og vantenes terminaler spesielt nøye. Jeg fotograferer dette slik at jeg kan studere detaljene.
REKKE: Dyneema kan nå erstatte vaier i rekka. Det strekker seg litt og må etterstrammes. Tau er lettere og billigere enn vaier og vil heller ikke ruste.
SPLEIS: Flettet tau uten kjerne er lett å spleise selv. Slik skal starten på spleisen gjøres. Enden av tauet trekkes så gjennom kjernen.
FIBER: Lensetaklene har en spleiset løkke som er ført igjennom terminalen som festes i riggen.
VEKT: Med tau i stedet for vaier i akterstag og lensetakler ble noen kilo spart. Tau sparer også seilet.
KRYSS: Selvslående fokk gjør seilhåndteringen enkel. Systemet gjør båten egnet for soloseiling.
FALL: Storseilsfallet ble flyttet dit bomløftet var plassert, men åpningen var for trang for 8 mm tau. Ideelt skulle fallet kommet ut av masten enda høyere. Det gjør det enklere å heise seilet fra masten.
RORKULT: En god rorkultforlenger var en velykket investering. Spinlock-forlengeren kan enkelt justeres og gir et godt grep. Den gjør at jeg kan justere sittestillingen, noe som gir behagelig seilas.
UTVEKSLING: Ved å øke utvekslingen på akterstaget er det enklere å trimme vekk kreftene av storseilet.
TAU: Nye og gamle liner. Rødt og grått tau er 10 og 8 mm Dyneema. De hvite er eldre polyestertau på 10 og 12 mm som skal skiftes. Tynnere tamper tar mindre plass og gjør cockpiten ryddigere.
FRISKT: Vi hadde kun en dag med redusert seilføring i hele sommer.
NATTSEILAS: Seks knop mot Anholt med film i cockpiten og gennaker er ikke å forakte.
SOLOPPGANG: Inn til Anholt etter rask og behaglig seilas.

Nytt over dekk

Stor seilglede er avhengig av gode seil, bra rigg og godt dekksutstyr. Det fikk vi glede av på sommeruren.

Publisert Sist oppdatert

Stell og vedlikehold er avgjørende for bruktbåtpriser, og det gjelder også utstyret over dekk. Seilutstyr som rigg, fall, blokker og vinsjer er kostbart å erstatte, og utstyr som bør vurderes ved et bruktbåt kjøp. Bra dekksutstyr gjør seilingen tryggere, enklere og morsommere, og det gjelder også ved kjøp av ny båt. I løpet av fem sesonger har jeg fått min gamle båt til å bli nesten helt slik jeg ønsker å ha den.

I fjor sommer fungerte alt det tekniske. I sommer hadde jeg også fått min Twostar 36 fra 1986 til en fullkommen seilbåt. Med nye seil var de siste bitene på plass. Men for å få glede av de nye seilene, må også dekksutstyret fungerer. Den store oppgraderingen ble gjort sammen med Kjell Inge Heiberg i Heiberg Rigg sommeren 2010. Det kostet like mye som et nytt seil. Senere har jeg byttet noe tau, gjort om på revesystemet, montert ny rekke, og rigget til større utveksling på akterstaget.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER