AKSLING: Alle propellene ble testet samme dag, og Lunde Båt hjalp til med løft og propellbytte.
TWOSTAR 36: Propellene ble testet på flatt vann i november.
OPPFINNER: Jack Skrydstrup har designet Flexofold-propellene og fulgte hele testen. Skrydstrup seiler selv en Luffe 37 med karbonfibermast.
BAKKING: Foldepropeller har sin svakhet under bakking. Skrydstrup mener at det gjelder å tørre å bruke turtallet.
MANØVRERING: En del av testen gikk ut på å bakke inn i en trang bås. Det gikk bra med alle propellene, men det gjelder å lære hvordan propellen vrir båten og hvor høyt turtallet må være for å få effekt på propellen.

Gjør det fornuftige propellvalget

Å velge en foldepropell er det billigste grepet du kan gjøre for å få båten til å seile bedre, men hvor mye bedre er en 3-bladerspropell enn en 2-bladers? Det ville vi undersøke.

Publisert Sist oppdatert

Det finnes ingen optimal propell. Hva som er den riktige propellen til din båt, er avhengig av hvordan du bruker båten, hva slags komfort og manøvreringsegenskaper du vil ha, og selvfølgelig prisen. Det er ikke bare snakk om propelltype, men også om størrelsen på propellbladene og om vinkelen på bladene (stigningen).

Vi testet høsten 2011 seks forskjellige propeller på en TwoStar 36, en 11 meter lang båt med vekt på 5 tonn. I båten står det en 21 hk Nanni med fast aksel. Under testen målte vi farten under ulike turtallsområder, testet farten med en 17-fots skjærgårdsjeep hengende akter, målte støy og vibrasjon, sjekket stopp- og akselerasjonstiden, samt dannet oss et bilde av hvordan propellene var å manøvrere med inn i havn.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER