OPPLEVELSER: Farr 30 er ypperlig båt for en gjen som vil oppleve unik seiling, eller ha det gøy på regattabanen.

Høy fart for lavt budsjett

Om du elsker å seile fort, så fines det noen godbiter på bruktmarkedet.

Publisert Sist oppdatert

Verdien på båter bygget for fart faller raskt. Om du skal ha en båt mest for å være raskest på fjorden, så er det mye å hente på å lete på bruktmarkedet. Det er særlig båter som ikke har klart å bli en entypeklasse, eller hvor entypeklassen er i oppløsning, at verdien faller raskt. Noen er egnet for å ha morsomme seiloppleveleser på fjorden, noen kan du til og med bruke for turseiling.

 

NSF: Farr 40 er en 20 år gammel konstruksjon, men fremdeles moderne. NSF brukte båttypen i sitt Norsteam-prosjekt.

Farr 40, en trendsetter

Fatt 40-klassen lever fremdeles internasjonalt, men verdien av disse båtene er latterlig lav. Båten ble konstruert for IMS i 1996, men ble en en-type båt i 1997. Riggen har dannet modell for både regatta og turbåter, og løsningen med fokk og bred saling er nærmest blitt en standard. Farr 40 er ikke for turseiling, og med en kjøl som stikker 2,6 meter, så er båten upraktisk.

For 395 000 kan en 2002-modell bli din. 

KOMPAKT: Farr 30 er Farr 40s lillesøster. Enklere å håndtere, og billigere å eie.

Farr 30, Stor i Sverige

Mum 30, senere Farr 30 var en stor klasse i Frankrike. Mange av båtene fant veien til Sverige, og noen til Norge. Farr 30 er Farr 40s lillesøster, utviklet i samme tidsperiode. Båten har en stor cockpit, og ingen komfort under dekk. Den planer i 11 m/s, men er også rask på kryss.

Har du lyst å seile VM som holder i Sverige i år, så kan en Farr 30 bli din for 350 000.

 

MELGES 24: Melges 24 er en etablert klasse i Norge og ble introdusert i 1995. Det til tross er båttypen fortsatt «state of the art» innen sportsbåtklassen.

Melges 24, 20 knop på slør

Det dukker stadig opp nye raske seilbåter, og disse blir alltid sammenlignet opp mot Melges 24. Melges-klassen står sterkt i Norge, men det er alltid utskiftinger. Melges 24 veier minimalt, og har mye seil. Båten kommer raskt i plan, og kan seile over 20 knop, men krever også erfarende seilere. Akkurat nå er det fire Melges 24 til salgs på Finn, den billigste til 195 00 kroner.

 

SVENSK: CB66Racer ble raskt en klasse i Sverige.

CB66Racer, Billig fullplaner

CB66Racer ble raskt en stor klasse i Sverige, men klarte aldri å etablere seg skikkelig i Norge. Båten har mange av egenskapene til en Melges, men i en enklere form, og til lavere pris. En perfekt båt på hytta. Nå koster en slik båt det samme som en sliten bruktbil. 85 000,-

 

 

SELVBYGD: Tritium 720 bygget i tre og epoxy. Foto fra annonse.

Tritium 720, Selvbygd trimaran

Trimaraner har høy stabilitet, og lav vekt, men som regel også en høy pris. Nå kan du få en Tritium 720 på 24 fot, bygget i tre og epoxy bli din for 200 000 kroner. Båten har også køyer, og kan brukes for turseiling.

 

 

TUR: Seascape kan slepes på henger, og har full innredning, men går også ekstremt fort, når forholdene er rett slik vi hadde under testen i Oslofjorden.

Seascape 27, Drømmebåt til redusert pris

Seascape 27 er en hypermoderne seilbåt etter franske prinsipper. Den lynraske båten er innredet for turseiling, og bygget for havseilas. Allikevel kan den trekkes bak en bil. Båten egner seg for shorthandseiling. Seascape har egen klasse i Bohusracet og Silverrudder. Det er to slike båter til salgs, begge til  690 000 kroner.

 

 

X119: Denne båten er en X-99 i større størrelse.

X-199, X-99 i XL

X-119 ble bygget som en større utgave av X-99. Båten på 39 fot veier kun 5,6 tonn, og har mye seil. Den er også innredet for turseiling, men riggen gjør at dette ikke er noen nybegynnerbåt.

Den 26 år gamle båten selges av X-Yachts i Norge for bare 425 000.

 

 

«Pandora» deltok både i Europeweek for 100 år siden og nå igjen i 2014.

 

Bruktbåt med historie

Vil du heller ha en vakker trebåt, så sjekk disse.