Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
BILLIG: Du kan nå få en 30-foter i i ferieklar for under 100 000 kroner. Player 311 på som på bildet, kan du kjøpe for 60 000 kroner.
BILLIG: Du kan nå få en 30-foter i i ferieklar for under 100 000 kroner. Player 311 på som på bildet, kan du kjøpe for 60 000 kroner.

Havseiler til under 100 000 kroner

Det er godt utvalg av eldre sjøsterke seilbåter. Her er et utvalg. 

Publisert Sist oppdatert

30-fotere var populære på 70 og 80-tallet, og finnes i store mengder langs kysten. Båtene oppleves trange for en moderne familie. Båtene mangler også mye av den komforten vi vil ha i dag. Men for en ung vennegjeng, som ikke er redd for å skru, så finnes det kupp. Båter som kan gi  gled i mange år fremover. Også som kan fungere som langturbåter. 

Vi fikk 57 treff på seilbåter mellom 27 til 33 fot fra 30 000 opp til 100 000 kroner.

Det er lett å bli lokket av lav pris, men det kan være smart å gå litt opp, og spare store uforutsigbare kostnader. 

Populære halvtonnere

Halvton var en populær regattaklasse. Mange av 30-31-fotere har sitt utspring fra denne klassen. Ballad, Comfort og Player er alle en utvikling fra en båt som het Joker konstruert på slutten av 60-tallet. Denne båten møtte Scampi og Murena på regattabanen. Alle velykkete turseilere på 70-tallet. 

Disse båtene ble konstruert for å seiles på havet. De har en solid rigg, men er smale i cockpiten, og lave i fribordet. 

Tenk sikkerhet

Det har skjedd mye siden 70-tallet når det gjelder seilhåndtering. Den kan måtte man på fordekk for å berge forseilet, og stå ved masten for å reve storseilet. Skal du seile på havet, så er det langt tryggere å gjøre dette fra cockpit. Se derfor etter båter som har liner før bak til cockpit, og som har rulleforseil. Å sette på et rulleforseil er fult mulig, men dyrt. Det koster for 20 lapper med litt innkjøpt hjelp. 

Vurder totalpris

Båter fra 70-tallet er billige, fordi de båtene kan bli dyre å eie. Særlig et motorbytte kan koste mer enn hva båten er verdt. Original moter er gjerne for liten. Du kan ikke forvente nye seil, men seilene bør i hvert fall være brukbare i et par år. 

Det elektriske anlegget på slike båter er enkelt, men også lurvete og slitt. 

Når du ser på båter, sett opp et skjema hvor du setter opp hva det vil koste å få båten på det tekniske nivået du vil ha. 

Ønsker du å seile langt, så er det gull verdt å få med autopilot, eller aller helst et vindror. Logg og vindinstrumenter er også kjekt å ha.

Varmeapparat, sprayhood, varmtvann, kjøleboks, landstrøm, elektrisk lensepumpe, septik, VHF, osv er også kjekt å ha. 

Mugg og vannskader

Mange av båtene fra 70-tallet er blitt lite brukt de siste årene. Det gjør at ettersynet kanskje heller ikke ha vert på topp. Lekkasjer er ikke uvanlig. Fukt som har blitt ståene i båten gir mugg, og får elektronikk til å korrodere. Lekkasjer kan også være vanskelig å spore. 

Osmose, eller plastpest finner du også ofte på båter fra denne tiden. Sannsynligvis er laminatet i skroget så solid at dette aldri vil spille noen rolle. Om det må utbedrer, så blir det alt for dyrt. 

Båter bygget i sandwich kan ha fukt mellom laminatene. Særlig i dekk hvor det er blitt brukt balsa som distansemateriale kan dette være et problem. 

Å sy nye madrasser og puter er noe man kan gjøre selv. Det er også mulig å male båten innvending, noe som er billig og går raskt. 

Noen kurante båter

mikkel323
mikkel323

Mikkel 30 med nyere motor

Norskbygget og konstruert båt. Grei båt fra 70-tallet. Båten har en nyere 21 hk motor, men mangler rulle på forseilet. Cockpittelt er også et pluss. 75 000 kr

ODETTE II, Bror Hagemanns Albin Ballad fra 1972.
ODETTE II, Bror Hagemanns Albin Ballad fra 1972.

Ballad 30 klar for puss og stell

Denne båten er vakker og velseilende. Du kan få en litt sliten utgave for 45 000. Båten har gammel motor, det elektriske anlegget må skiftes, og mangler rulle på forseilet. 

 

Godt utstyrt Player 31

Her er det en bår som ser pen ut. Den har også varmeapparat, kjøleboks, autopilot som ankervinsj.  Båten er også fra 1986. 17 hk motor er også imponerende. 75 000 

Scampi klar for ferieseiling

Scampi var blant de raskeste 30-foterne. Her er det en båt som også har blitt påkostet mye de siste årene. Targa med solcelle er kanskje litt overkill, men kjekt for langtur. 90 000 er ingen skremmende pris, men 53 000 for en båt med mer utstyr og nyere moter er et enda bedre kjøp. 

 

 

COMFORT 30: Trygg turseiler på 30 fot, men med en innredning som trenger et skippertak. Kr. 120 000.
COMFORT 30: Trygg turseiler på 30 fot, men med en innredning som trenger et skippertak. Kr. 120 000.

Nye eller gammel motor

Comfort 30 var en populær båt. Her er det to båter til salgs. Den billigste  10 hk motor, fall på masten, og ingen rullefokk trekker ned. 85 000. Jeg ville helt klart spandert noen tusenlapper ekstra, og fått en kraftig, nesten ny motor, varmtvann, rulleforseil, og masse ekstrautstyr. 

 

Oppusset Boström 31 

En flott innredet båt med rattstyring. Ratt på en båt med så trang cockpit er ikke mitt valg. Her får du vindpropell til strøm, og dieselvarmer. Tau ført bak til cockpit, og cockpittelt er pluss. Jolle følger også med. 52000 ser ut til å være en hyggelig pris. 

 

Klassisk vakker

IW31 er tegnet av S&S. Båten har lange overheng, noe som gir linjer, men mindre volum under dekk. Denne båten ser ut til å være vedlikeholdt bar, og er også godt utstyrt.  Båten selges for 69 000.