Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Beste bruktbåtkjøp, familieturseiler

Norges beste bruktbåter
Norges beste bruktbåter

Stem frem beste bruktbåt for familien

Her er syv aktuelle kandidater for en familie som ønsker en seilbåt for ferien. Hvilken syns du er best?

Publisert Sist oppdatert

Bruktbåtundersøkelsen gir noen interessante svar. Meningene spriker, og båteiere er stort sett fornøyd med sine valg.

 

Syv nominerte bruktbåter

Ut fra svarene fra undersøkelsen, og fra anbefalinger som er kommet frem har vi nominert ti populære båter som det er solgt bra av her hjemme, og som ofte er å finne på bruktmarkedet. Vi har plukket ut typiske bestselgere, samt noen eldre kjente båter, modeller det som regel er et godt tilbud av på bruktmarkedet. Mange har anbefalt raskere båter fra X-Yacht, Dehler osv. Slike båter vil senere trekke frem under kategorien performance cruisere. Her fokuserer vi på lettseilte båter som gir mye komfort for pengene. Prisen som fremkommer er basert på brukannonser den siste tiden. Erfaringsmessig blir båtene omsatt til en pris 10-15 prosent under annonsert pris. 

 

Billig: Maxi 95

Ble kalt verdens største 31-foter. Båten er en real turseiler for en barnefamilie med stor cockpit og akterlugar. Akterlugaern har egen inngang. Båten ble lansert på 70-tallet, og var svært moderne den gang. Den gikk ut av produksjon på begynnelsen av 80-tallet. Da var den sette på som stor. Det er stor forskjell på båtene på bruktmarkedet. Mange har montert badeplattform på hekken. Du får båten helt ned mot 100 000, men da må den påkostes. For 200 000 bør du få en godt vedlikeholdt båt med nyere motor, og nødvendig turutstyr.

PRIS: Fra 100 000 til 200 000,-.

 

Mye for pengene: Scanmar 33

En populær svensk turseiler fra 80-tallet. Båten hadde mye volum, med stor akterlugar under cockpiten. Den er stor, men adkomsten akrobatisk. Båten er lett å håndtere, og seiler bra. Storseilskjøtet i cockpiten gjør seilhåndteringen enklere, men kan også utgjøre en fare for utrente seilere. Typisk svensk innredning i mahogany.  

Som andre båter fra denne tiden er oppgraderinger og vedlikehold helt avgjørende for båtens verdi. Fordi båtens funksjon har vært moderne, så har eierne tatt godt vare på båten, og bruktprisen har holdt seg høy. 

PRIS: Fra 200 000 til 350 000,-

 

Populær: Jeanneau Sun Odyssey 35

Denne modellen ble det solgt over 100 stykker av bare til Norge på noen få år, og stjal markedsandeler fra Bavaria i 2003. Marc Lomard skapte et skrog med bredere hekk, som ga mer plass både under dekk og i cockpiten. 35-foteren ble levert både med to og tre lugarer. Den ble også solgt i en Sun Fast-versjon med høyere rigg og dypere kjøl. På standardutgaven går forstaget helt opp til mastetoppen, noe som gjør det vanskeligere å trimme ut fraften av storseilet. på grunn av den bredde hekken mister roret grepet under høy krengning. 

PRIS: Fra 600 000 til 750 000,-

 

Trygg: Bavaria 36 AC

Bavaria 36 AC er ansett som en av Bavarias beste modeller opp gjennom tidene. Med to lugarer er det bra med stueplass, og båten får en stor eierlugar foran, og et stort bad akter. Båten fungerer også bra med tre lugarer, hvor badet er mellom hovedskottet og forpiggen. Mange av båtene har dyp blykjøl, som gir enklere vedlikehold og bedre seilegenskaper. Båten ble lansert i 2002. 

PRIS: Fra 600 000 til 800 000,-

 

 

Lettseilt: Hanse 370

Denne populære 37-foteren ble lansert på tiden seilbåtsalget var på topp i Norge i 2006. De første årene ble den også produsert i epoxy, som gir en sterkere binding mellom glassfiberne, enn polyester, som gir økt styrke. I 2008 fikk båten større vinduer.

Båten er kjent for gode seilegenskaper, og fornuftig innredning, også med tre lugarer. Selvslående fokk gjør håndteringen enklere.

Båtene har holdt seg godt i pris. Selv om de nærmer seg 10 år.

PRIS: Fra 750 000 til 900 000,-

 

Stor cockpit: Dufour 385

Modellen som fikk Grand Large-serien til å ta av. Båten var den første under 40-fot med doble ratt. Den ble også levert med tre lugarer og to bad, som fremdeles er unikt. Båten er brei, og har en cockpit slik som dagens båter. Alt som mangler er en plattform som kan vippes ut. Modellen ble lansert i 2004, og satte en ny trend. Med ett bad er eierlugaren forut ekstra stor.

Dufour innførte ny produksjonsteknologi med båten, som førte til noen feil. Båten holder seg bra i pris. 

PRIS: Fra 850 000 til 950 000,- 

 

 

Luksus: Beneteau Oceanis 40

Beneteau fikk ikke mye fart på Oceanis-serien før de kom med en ny linje på slutten av 2000-tallet. Disse båtene hadde en mer moderne rigg, seilte bedre, og ble også mer konkurransedyktige på pris. Oceanis 40 fra 2008 ble en populær modell. Den var med på å skape trenden vi har i dag. Store vinduer gjør at kjellerfølesen ikke blir pregene. Båten har en moderne cockpit.  Tre lugarer og to bad er mest vanlig, noe som virkelig gir storbåtfølelse.

Oceanis 40 byr på mye av det båtkjøpere i dag etterspør, og det gjenspeiles også på bruktmarkedet.

PRIS: Fra 950 000 til 1 150 000.