LED: 6 watts lyset over byssa gir bra arbeidslys og spreding.

Ny strømbesparende belysning

Lys tar mye av batterikapasiteten, men LED-teknologi løser problemet.

Publisert Sist oppdatert

I vinter har min gamle Twostar 36 fra 1986 fått nytt elektrisk annlegg. Jobben vil bli en serie på åtte deler på seilas.no.

Det har blitt et omfatende opplegg i båten, og Isbåter har brukt mange timer om bord. Stoffet har jeg valgt å dele inn i ni deler, inkludert denne, hvor det vil bli publisert en ny sak hver lørdag i tiden fremover. Dette er sakene som kommer:

LED-teknologien er ikke ny, men det er først i den senere tiden at dette kan brukes som erstatning for glødepærer og halogen. Jeg kjøpte noen LED-lyspærer i fjor, men de lyste lyseblått, og var ubrukelig i salongen, men ble godtatt av barna i akterlugaren. Kjøper du LED-lys så velg lys med en varm-hvit farge. 3200 kelvin er bra.

LED-pærene fra Båtsystemer gir et fint lys. Slike pærer er satt inn i lysene i salongen som er styrt med en dimmer.
Dimbare lys i salongen: Fra 0,6 på maks til 0,2 på min lysstyrke. De nye LED-pærene er nesten for sterke. Lysfargen er varm, men ikke 100% lik en glødepære.

Indirekte lys

Det var ikke meningen å legge opp all belysningen i år. Til neste år skal jeg snekre ny innredning, og da skal jeg ha inndirekte belysning. Meninger er å legge LED-lyslister under hyller som lyser opp innsiden av skroget. Denne belysningen ønsker jeg å ha dimbar, så jeg kjøpte dimmerbryter på biltema for å få det tekniske på plass. Bryteren kjøpte jeg for 290 kroner på Biltema.

Men denne dimmeren fungerer bare med LED-lys, så Palli skaffet LED-lyspærer til mine gamle lamper. Disse pærene fra Båtsystem gir et meget flott lys, men koster også xx per stykk. Du får dem i to utgaver til Festoon innfestinger slik jeg har. Jeg har den sterkeste, men kunne godt ha valgt den svakere typen. De lyser svært bra, selv på laveste dimming.

LED lyset fra Biltema er på 6 watt og gir meget bra lys. Mitt instrument viser at det trekker 0,8 amp. Du ser den røde lysbryteren på venstre side av amaturen.
På badet har jeg LED-lys fra Biltema. Den har også blå nattbelysning.

Billige LED-lamper

Jeg startet med å kjøpe en ny LED-lampe på Biltema. Den var jeg så fornøyd med at jeg kjøpte flere. På badet har jeg en på 4 watt som lyser meget kraftig. Den har også bryter for nattbelysning som merkelig nok lyser blått. Jeg ville foretrukket rød nattbelysning, men jeg føler den fungerer OK, og jeg tror ikke at lyset ødelegger nattesynet. Lampen koster 370 kroner.

Skurrete lyd på radioen

LED-lyset på badet ødelegger for radioen, når lyset er på. Til radioen bruker jeg en billig bil-antenne. Den har jeg lagt i kanalene opp under skrogsiden. Den ligger nær LED-lyset fra Biltema på badet, og når jeg skrur på lyset på badet, blir radioen skurrete. Palli mener at det er billig elektronikk i LED-lampen fra Biltema som skaper problemet.

Over byssa har jeg valgt takarmatur med seks en-watts LED lys. Den sprer lyse bra og fungerer godt. Den har en av-og på bryter som lyser svakt rødt når strømkretsen for belysning står på. Denne armaturen koster 330 kroner. Den lyser meget sterkt, så sterkt at det kan bli vondt å skru det på etter å ha sittet ute i cockpiten en lang kveld.

Under svart nattseilas lyser faktisk den lille røde bryteren på lyset over byssa så mya at du får en vis aning om hvor du er om bord. Om dagen er den knapt synlig.

Jeg har også fått montert nattbelysning om bord. De står på kretsen til lanternene, og blir slått på når lanternene seil-lanternene går på. Disse er satt lavt, og sjult slik at man ikke ser rett mot lyset, men at det lyser opp området indirekte. Det sitter en mellom salongen og forpiggen og en mellom byssa og akterluagren. Disse nattlysene koster under 60 kroner stykk.

LETTE: LED lanternenene fra Frankrike er solide og lette. Topplanternen har også ankerlys.
HELLA: Akterlanternen med LED er fra Hella.
MANTAGUA: I baugen har jeg skaffet meg LED-lanterner fra Frankrike.

LED lanterner

Et sted hvor LED virkelig har stor nytte er å lanternene. Spesielt anker og seillanternene som blir brukt når batteriene ikke lades med motoren. Om lyset er hyggelig eller ikke, spiller ingen rolle, men fargen på lyset gjør det. Det gjør at du bør passe på om du kjøper en LED pære i en eksisterende lanterne med farget glass. Det gjør ofte at det røde lyset blir rosa, og at det grønne blir blått.

For å spare penger bestilte jeg mine lanterner på internett fra Frankrike. Disse er meget solide, men veier heller ikke så mye. Selgeren av Lopolight i Norge gjorde meg oppmerksom på at ikke alle LED-lanterner som er i salg er godkjente, slik Lopolight er. Om mine er godkjente har jeg ikke klart å finne ut av, selv etter søk på internett og mail til produsenten.

BRUKT: «Cilantra« er en sliten TwoStar 36 fra 1986 som skal få et løft.Click to add image caption