Twostaren fortjener eg god motor.
Seilas' motor ekspert mener at det ikke er lønnsomt å fikse motoren. Han mener at jeg bør se meg eter en ny motor.
Volvo Penta 2002 motoren fra 1986 har tatt kvelden.

Mange løsninger på havarert motor

Min gamle Volvo Penta sviktet meg i sommer, og nå jobber jeg med løsninger som gjør at jeg kan stole på maskinen neste sommer. Valgmulighetene har blitt så mange at jeg ønsker hjelp og råd fra lesere.

Publisert Sist oppdatert

Jeg har sendt mailer, snakket med eksperter og båteiere for tips, og det er ikke helt lett å bli klok på hva man skal gjøre. En ny motor vil gjøre at jeg får mange problemfrie år fremover, men koster også mange penger.

Å kjøpe brukt er nok den mest fornuftige løsningen, når man tenker på investeringen, men jeg liker båten godt, og ønsker å ha den i mange år fremover, og blir fascinert av tanken på en motor som vibrere mindre, bråker mindre og lukter mindre.

Jeg har laget en liste over valgmuligheter som jeg vil presentere på seilas.no i tiden fremover. Her vil jeg publisere prisene jeg har innhentet som spriker stort. Meningen med saken er at min reaserch kan hjelpe andre båteiere i samme situasjon.

Saken vil også bli publisert i Seilas.

Gjort jobben

Min gamle Volvo Penta 2002 fra 1986 er nok ferdig uten kyndig hjelp og store investeringer. Seilas motorekspert mener at det ikke vil lønne seg å bruke noe særlig med penger på den gamle motoren. Volvoen har så lenge jeg har eid båten vært tung å starte sannsynligvis på grunn av dårlige ventiler. I år har den fusker ille, og midt på sommeren spydde det ut hvit røk, rett før den sa takk for seg.

Les: Slutt på seilferien og motor som fusker.

Noen flere hester

36-foteren veier under fem tonn og er smal i vannlinjen. Det skal ikke mye krefter til for å flytte skroget, så på flatt vann er 18 hester mer enn nok for å oppnå skrogets maksimalfart på rundt syv knop. For å navigere under strøm og kraftig vind er det godt å ha en større motor, så jeg vil gjerne ha mer enn 18 hester, men ikke mer enn 30. Over det vil bli unødvendig mye motorkraft.

Volvo Penta her en kalkulator på sin nettside hvor den beregner hvilken motor som passer båten etter lengde, vekt og ønsket fart. Kalkulatoren foreslo en Volvo Penta D1-20, på 18 hester.

Saker som kommer i denne serien.

• Brukt motor fra Finn.no

• Nyoverhalt motor

• Ny Volvo Penta montert på Østlandet

• Ny Volvo Penta montert i Sverige

• Mye å hente på å velge annet merke

• Erfaringer med å skifte til Nanni

• Billig motor fra Kina

• Miljøvennelige alternativer

Har du noen meninger eller erfaringer du ønsker å dele med leserne, så legg inn informasjon på bunnen av siden.