Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Vinterpleie av motoren

Vil du ha en motor som er trofast og villig? Da må du pleie den ordentlig. En tusenlapp i deler og noen timers arbeid gjør jobben.

Publisert Sist oppdatert

Seilbåter mellom 25 og 40 fot er som regel utstyrt med enkle dieselmotorer under 100 hestekrefter. Motorene holder lenge om du gir dem god pleie. Mye kan du gjøre selv, men det er en fordel å følge serviceprogrammet til leverandøren. Ikke minst fordi dette ofte er en forutsetning for femårsgarantien, som vi har i Norge. 

I denne artikkelen skal vi gå igjennom den grunnleggende vinterservicen, som du helst bør gjøre hvert år om du ønsker å holde motoren i topp stand. Dette dreier seg om å skifte olje og filtre, fylle frysevæske på kjølesystemer, samt sjekke reimer og pakninger. Du kan vinterkonservere motoren enten båten ligger på vannet eller er tatt opp på land. Det krever litt forberedelser og noe verktøy, og det er en fordel å studere motorhåndboka for å gjøre seg kjent med hvor filtre og ventiler sitter på motoren. 

Vi fikk proffe mekanikere fra Holmen Brygge Motor i Asker til å vise oss hvordan vinterservicen skal gjøres. Arbeidet kostet drøye to tusen kroner, og delene rundt ca. en tusenlapp. Inklusive merverdiavgift havnet serviceregningen på snaue fire tusen kroner.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her