YACHT: Beneteau utvikler en ny serie større seilbåter som de kaller Oceanis Yacht. Første båt ut blir på 62 fot signert Berret-Racoupeau Yacht Design. Båten får store skrogvinduer og en rekke andre detaljer fra verftets motorbåter.
FOILING: Waszp er en entype-jolle utviklet fra Moth-klassen. Den har en rigg med detaljer fra vindsurfing og foiler av aluminium. Prisen blir det halve av en Moth, og produktet skal ut på markedet i løpet av våren etter en lang utviklingsperiode.
RASK: Kinesiske FarEast har utviklet en mindre utgave av 28-foteren som er blitt en internasjonal klasse. Den nye 23-foteren koster 2/3 av en J/70, men kommer kanskje for sent på markedet.
GRAND TURISIMO: Elan utvikler en helt ny serie med benevnelsen GT. Først ute blir en 40-foter basert på eksisterende skrog. Nyheten får et lavt dekkshus og en innredningsløsning hvor byssa er flyttet fremover.
ITALIENSK: Solaris har nettopp lanserten 47-foter etter samme konsept som Årets Båt, Solaris 50. Du sparer 700 000, men mister minimalt ved å redusere størrelsen. Båten er et smykke, men prisen er konkurransedyktig. Sett av minst 4,5 millioner ...
IRSK: W1da er en lettbygd båt på 33 for fra Irland. Konseptet er nyskapende. Båten blir levert med el-motor og litiumbatterier. Den egenutviklete motoren skal også kunne lade batteriene når båten seiler. Lav vekt skal gjøre båten trailbar. Båten ble ...
SWAN: Juan K har tegnet Swan Club 50, en båt de italienske eierene av det finske verftet har stor tro på. Det skal bli en ny entypeklasse for de som har bra med penger, men ikke vil bruke samme beløp som kreves i TP52-klassen. Det er forventet et ...
NOSTALGI: Swan 54 har formspråk fra verftets glanstid, men den nye 54-foteren har moderne løsninger, som faktisk har kopiert hekken til Bavaria. Dette blir en båt for turseiling og har storseilskjøtet på hyttedekk. Swan har planer om flere modeller ...
LANGBEINT: Franske RM Yachts har en 52-foter på tegnbrettet. Det blir et skikkelig stykejern med ulike løsninger for kjølen. Båten kan leveres med firkantet storseil. Under cockpiten er det jollegarasje. Båten har nære bånd til de franske ...
CHARTER: More 40 er andre modell ut fra More Boats. Ideen er å selge båter med kontrakt for utleie i Kroatia, noe som gir en gunstig finansiering. 40-foteren får to bad, tre lugarer og moderne linjer. Båten er konstruert for å hevde også på ...
SUKSESS: Dehler har funnet oppskriften på en performance cruiser. Den går ut på en snill og prisgunstig standardutgave, men med muligheter til å oppgradere til en båt for racing. Den nye 42-foteren følger oppskriften. Den blir bygd som 46 med ...
ELEGANT: Italia Yachts viste frem sin nyeste modell, 12.98, på Düsseldorf. Det er en 43-foter med et performance-skrog, men med en klassisk hekk. Cockpit og innredning er tilpasset turseiling. Herligheten koster over tre millioner kroner.
POLEN: Comfortina flyttet fra Sverige til Tyskland, men verftet som bygde båtene, fikk problemer. Men merkevaren lever videre, og nå kommer den første nye modellen på lenge, Comfortina 46. Båten er konstruert av tyske Dieter Blank, men bygd i Polen ...
FAMILIE: Bavaria Cruiser 34 er som skreddersydd for en typisk barnefamilie. Båten har skroget til Cruiser 32, Cruiser 33 og Easy 97, men har to ratt og tre lugarer. Men hvorfor så sent? Båten koster under millionen og er over 100 000 kroner dyerer ...
NEGATIVT: Dragonfly ble kåret til Årets Båt med sin 25-foter. Nå oppgraderer det danske verftet sin 28-foter med nye sideskrog med tidstypisk baug, men kun for performance-utgaven. Løsningen gjør at trimaranen kan presses hardere, som gir høyere ...
ENKEL: Franske Astus bygger prisgunstige trimaraner. Verftet bruker løsninger som holder prisen nede. Design vært en svakhet, men ikke lenger. Suksess med 24-foteren de bygger har gitt dem muskler til å engasjere VPLP til å utvikle ny modell. Astus ...
AGGRESSIV: McConaghy har engasjert Ker Yacht design til å utvikle tre katamaraner på 50, 60 og 90 fot. Ker Yacht design er kjent for raske IRC-båter, men jobber nå også for det engelske America’s Cup-prosjektet, hvor noe av kunnskapen kan ...
LANGTUR: Jimmy Cornells drømmebåt resulterte i Garcia 45 Exploration. Nå er storesøsteren på 52 lansert. Konseptet med en god beskyttet cockpit og dekkshus fungerer bedre på en større båt. Båten er tøff på utsiden med varm og komfortabel under dekk. ...
EXPLORATION 52
X: X-Yachts lanserer en helt ny serie raske moderne turseilere. 60-foteren X6 er straks ferdig, mens 40 foteren X4 skal seile før sommeren. Den plassere seg midt mellom Xp 38 og Xp 44, men blir litt snillere. X8 er fremdeles kun på tegnebrettet.
ELEGANT: Classic Yacht Sweden har fått ny eier som satser. De har fått Håkan Södergren til å utvikle en ny modell på 68-fot som skal bygges på Rosättra verft. Swede 68 er inspirert av skjærgårdskryserne. Et lettdrevet skrog, mye duk og lang ...
SMART: Seascape 24 er en billigere, enkeler og mindre utgave av 27-foteren. Cocpiten er nesten like stor, men det er tranger under dekk, men helt grei for sporty turseiling. Kjølen vipes opp i skroget, og gjør det mulig å seile opp på stranda. Båten ...
RASK: J/Boats har endelig fått J/112e på vannet. Båten erstatter J/109. Nyheten har lengre vannlinje, mer seil og blir stivere. Det skal gi en raskere båt under alle forhold. Båten har også fått et realt løft under dekk. J/112e er mode moderne og ...
OPPGRADERT: Oceanis 41.1 har samme skrog som 41, men det meste ellers er nytt. Plassen under dekk er bedre utnyttet, og stilen mer lik Oceanis 38. Plasseringen av kartbordet er originalt. Båten virker svært gjennomtenkt, og bli aktuell for det ...
KROATIA: 38-fot ser ut til å bli den nye størrelsen, som tar over for 40-foterne. Salona 380 utfordrer Dehler 38, Arcona 38 og Xp 38. Båten kommer på sjøen i løpet av våren. Båten er tegnet av ORC-mesteren Maurizio Cossutti.
TIDSKLEMMA: Om du skal rundt jorda på kortest mulig tid, så blir JPK 45 FC en spenndende båt. Den blir lettbygd av verftet som lager de beste regattabåtene akkurat nå, men har detaljer fra ekspedisjonsbåter som en godt beskyttet cockpit. En pris på ...
CAT: Lagoon lanserte ny 42 foter som har fått sitt utrykk fra 39. Cockpiten er bedre utnyttet, og lugarene større. Det er mulig å entre dobbeltkøya forut fra siden. Lagoon går ekstremt med å plassere masten langt akter. Lagoon 42 koster fra 3,5 ...
CAT: Lagoon lanserte ny 42 foter som har fått sitt utrykk fra 39. Cockpiten er bedre utnyttet, og lugarene større. Det er mulig å entre dobbeltkøya forut fra siden. Lagoon går ekstremt med å plassere masten langt akter. Lagoon 42 koster fra 3,5 ...
RASK: Django 12.70 har mye til felles med JPK 45 FC, men er to fot kortere. Django 12.70 er bygget av Maree Haute, et lite verft med røtter fra Mini Transat miljøet.
FRANSK: Fountaine Pajot er en av veteranene i markedet av katamaraner for turseiling. Den har samme lengde som Lagoon 39, men er litt lettere. Utviklingen i segmentet går kjapt, og disse båtene får stadig smartere løsninger. Finishen blir også ...
JOLLE: Melges 14 utfordrer Laser. Jolla er nå lansert i Europa. Den har en moderne rigg med karbonmast og firkanttopp i seilet som tvister ut i rosser. Jolla er bygget i USA og koster litt mer enn Laseren.

Båtnyheter for 2016

Nisjeverftene står for produktut­viklingen, mens de største verftene finpusser på eksisterende modeller.

Publisert Sist oppdatert

Seilbåtbransjen er over kneika. Det selges båter igjen i Europa, og bransjen er mer optimistisk enn på lenge. Også i Norge har den negative trenden snudd viser importallene, til tross for dårlig valutakurs, billig olje og et usikkert jobbmarked.

Viktige messer

SWAN

 

Enkelte nisjeverftene har klart seg overraskende bra i nedgangstiden. Dette er verft som har tilbydd noe unikt, noe som ikke finnes på bruktmarkedet. Flerskrogsbåter er et marked i vekst. Slike båter har også en god bruktpris, rett og slett fordi etterspørselen er større enn tilbudet.

Markedet for «perfomance cruisere» er tøft. Beneteau First var med å definere denne typen båter og har hatt stor suksess i Norge. Nå har de falt helt fra.

SWAN: Juan K har tegnet Swan Club 50, en båt de italienske eierene av det finske verftet har stor tro på. Det skal bli en ny entypeklasse for de som har bra med penger, men ikke vil bruke samme beløp som kreves i TP52-klassen. Det ...

Av de store virker det som at Dehler lykkes best. De går i retning av turseiling med det lille ekstra. Franske JPK går helt i den andre retningen, med en båt optimalisert for regattaseiling. Gode resultater på regattabanen har resultert i stor etterspørsel.

NOSTALGI: Swan 54 har formspråk fra verftets glanstid, men den nye 54-foteren har moderne løsninger, som faktisk har kopiert hekken til Bavaria. Dette blir en båt for turseiling og har storseilskjøtet på hyttedekk. ...

Andre verft som Pogo gir helt blaffen i måleregler, og har skapt en helt ny retning, en retning flere andre verft forsøker å kopiere.

FOILING: Waszp er en entype-jolle utviklet fra Moth-klassen. Den har en rigg med detaljer fra vindsurfing og foiler av aluminium. Prisen blir det halve av en Moth, og produktet skal ut på markedet i løpet av våren etter en lang ...

2015 ble året da foiling tok av. Gunboat lanserte en 40 fots katamaran med et vanvittig fartspotensiale. Båten kullseilte, og viste at foiling ikke er for hvem som helst.

Quant 23 er langt enklere og viser at foiling fungerer i lett vind. Den krever ikke all verden av kompetanse.

Waszp er en entype-jolle som er en forenklet Moth. Mothjollens foiler av karbonfiber er erstattet av aluminium, som er et billigere og mer robust materiale. Waszp koster halvparten av en Moth, og viser at båter bygd ved hjelp av avansert teknologi, kan forenkles uten at konseptet forringes.

CG32 er katamaranklassen med foiler som har klart å etablere seg på nivået under America’s Cup.

Mindre seilbåter

Siden seilbåtmarkedet tok av for 20 år siden har det vært mest fart i markedet for større båter; de over 30 fot. Nyere, mindre båter hadde ingen sjanse å konkurrere mot eldre bruktbåter. Nå er markedet oversvømt av større seilbåter, mens det er mindre kurante båter under 30 fot. Statistisk Sentralbyrå skiller mellom båter over og under 7,5 meter. Omsetningen av båter vokste fra 185 millioner kroner i 2014 til 204 millioner kroner i fjor. Det er en vekst på drøye ti prosent, og det var nesten en dobling for de mindre båtene.

Det skjer mye på markedet for de mindre båtene, både med ett og flere skrog. Dette er båter som gir seilglede, men som samtidig er enkle å eie og gunstige i innkjøp.

Seascape 24 er en svært spennende båt som tilbyr noe unikt i markedet.

 

Det skjer spennende utvikling også i Kroatia. Salona har sin nye 38-foter snart klar, samtidig som de utvikler en ny 55-foter. Like i nærheten blir More Boats bygd. Dette er et nytt verft startet av et svensk charter-firma. I høst ble More 55 sjøsatt. Nå blir en ny modell på 40 fot igangsatt.

Solaris er også i vinden om dagen. På Düsseldorf ble en ny modell på 47 lansert, samtidig som 50-foteren ble kåret til Årets Båt 2016.

Årets Båt i 2015, JPK 1080, har suksess på regattabanen. En slik båt vant Fastnet Race over all, og søsterbåten ble nummer to over all i Sydney-Hobart Race. Båten som ble brukt i Australia var egentlig på langtur, men ble utstyrt med nye seil og fikk forsterket mannskap noen dager før start. JPK har en 40-foter på tegnebrettet etter samme oppskrift.

Dehler har suksess med sine nye modeller. På Düsseldorf-utstillingen ble nye 42-foter lansert, en modell som har stått på samlebåndet i Tyskland i en god stund allerede. Om ikke lenge blir en ny modell på 34 fot som erstatter både 32 og 35, presentert. Nyheten blir bredere og det gir mer volum under dekk. Den vil komme med rorkult som standard, men den kan også leveres med doble ratt.

Elan har også nye planer. De har lansert en helt ny serie båter basert på dagens modeller. Den nye GT-serien blir bygd på eksisterende skrog, men får litt høyere fribord og en et nytt overbygg. Første modell ut blir på 40 fot.

De store verftene

Det har ikke vært all verden med lanseringer fra de største verftene i den siste tiden. Mye av utviklingen er blitt konsentrert om nye motorbåter.

Bavaria har nå gitt 46- og 51-foterne sine en ny og mer påkostet innredningsløsning. Denne løsningen selges som en ny serie, parallelt med standardversjonene. De får en stil som minner mer om Vision-serien.

Bavarias mest spennende nyhet er Cruiser 34. Båten er basert på Cruiser 33, men har en cockpit med to ratt og en innredning med tre lugarer. Det øker prisen med 120 000 kroner.

Jeanneau har oppgradert hele Sun Odyssey-serien i høst, og har ikke lansert noen nyheter for 2016 så langt. Verftet har historisk lansert modeller om sommeren, båter som blir vist frem på messen til høsten. Om vi skal tippe, vil det være naturlig å gi Jeanneau 57 en oppfølger basert på den nye 54-foteren som allerede er blitt en suksess.

SMART: Seascape 24 er en billigere, enkeler og mindre utgave av 27-foteren. Cocpiten er nesten like stor, men det er tranger under dekk, men helt grei for sporty turseiling. Kjølen vipes opp i skroget, og gjør det mulig å seile ...
X: X-Yachts lanserer en helt ny serie raske moderne turseilere. 60-foteren X6 er straks ferdig, mens 40 foteren X4 skal seile før sommeren. Den plassere seg midt mellom Xp 38 og Xp 44, men blir litt snillere. X8 er fremdeles kun på ...
SVENSK: CR Yachts på Orust holder på å bygge en ny 42-foter. Båten får et lavt overbygg, men vil også komme i en dekkshusversjon.
SVENSK: CR Yachts på Orust holder på å bygge en ny 42-foter. Båten får et lavt overbygg, men vil også komme i en dekkshusversjon.
KROATIA: 38-fot ser ut til å bli den nye størrelsen, som tar over for 40-foterne. Salona 380 utfordrer Dehler 38, Arcona 38 og Xp 38. Båten kommer på sjøen i løpet av våren. Båten er tegnet av ...
ITALIENSK: Solaris har nettopp lanserten 47-foter etter samme konsept som Årets Båt, Solaris 50. Du sparer 700 000, men mister minimalt ved å redusere størrelsen. Båten er et smykke, men prisen er konkurransedyktig. ...
GRAND TURISIMO: Elan utvikler en helt ny serie med benevnelsen GT. Først ute blir en 40-foter basert på eksisterende skrog. Nyheten får et lavt dekkshus og en innredningsløsning hvor byssa er flyttet fremover.
SUKSESS: Dehler har funnet oppskriften på en performance cruiser. Den går ut på en snill og prisgunstig standardutgave, men med muligheter til å oppgradere til en båt for racing. Den nye 42-foteren følger ...
FAMILIE: Bavaria Cruiser 34 er som skreddersydd for en typisk barnefamilie. Båten har skroget til Cruiser 32, Cruiser 33 og Easy 97, men har to ratt og tre lugarer. Men hvorfor så sent? Båten koster under millionen og er over 100 ...
LANGBEINT: Franske RM Yachts har en 52-foter på tegnbrettet. Det blir et skikkelig stykejern med ulike løsninger for kjølen. Båten kan leveres med firkantet storseil. Under cockpiten er det jollegarasje. Båten har ...
TIDSKLEMMA: Om du skal rundt jorda på kortest mulig tid, så blir JPK 45 FC en spenndende båt. Den blir lettbygd av verftet som lager de beste regattabåtene akkurat nå, men har detaljer fra ekspedisjonsbåter som en ...
RASK: Django 12.70 har mye til felles med JPK 45 FC, men er to fot kortere. Django 12.70 er bygget av Maree Haute, et lite verft med røtter fra Mini Transat miljøet.