Bygge om akterstaget til en Dufour 36 classic
Hei, jeg ønsker å splitte akterstaget på min dufour 36 classic. Har sett hvordan det eksisterende festet er forsterket og det er ikke mye. Etter som 2 fester gir bedre avlastning trengs det trolig ikke mye forsterkninger. Ønsker primært at det blir litt bedre mulighet til å stramme der bak for å kunne utnytte dette i seilingen. En annen følge av dette som er vel så viktig, er at det blir lettere å seile båten uten å komme nær staget med hodet, samt at den blir lettere å gå om bord fra akter. Hva bør jeg tenke på og er det noen utfordringer ellers ? Jeg legger ved en snarvei slik at du ser hvordan akterenden ser ut. http://share.findfilefast.com/Skagen07_021.jpg Som du ser av bildet så er det fine flater der til å legge noen fester som da kommer litt lengre bak enn det eksisterende.
Hei Arvid
Dufour 34 har gjennomført denne tenkte løsningen. Jeg ville foreslå at man kopierer prinsippet men med noe grovere utstyr da Dufour 36 Classic er masthead i motsettning til Dufour 34.
Dufour 365 har tilnærmet lik rigg til Dufour 34 men med dobbelt akterstag.
Terje Wang
Arvid har også fått svar fra Stein Viken:
Hei.
Det skal ikke være noe problem å konvertere til splitt akterstag i ditt tilfelle. Nye røstjern må festes forsvarlig i hver ende av akterskipets skrogsider og vinkles så nøyaktig som mulig i retningen til de nye stagene. Gjennomgående bolter, nedpussing av gelcoaten og epoksy mellom røstjern og skrog er stikkord for forsvarlig feste. Overdimensjoner gjerne og husk at, selv om belastningen på hvert av stagene blir mindre enn det opprinnelige staget, så vil de til sammen ha en høyere belastning på grunn av vinkelen med hovedstaget. Gjøres denne vinkelen veldig liten, kan hvert av stagene faktisk utsettes for høyere belastning enn hovedstaget. Men normalt setter man det rustfrie hanefotsystemet (split backstay plate) såpass høyt (fire - fem meter oppe eller mer) at belastningen på hvert av stagene bare blir 10 – 15 prosent høyere enn det opprinnelige staget. Det er også mulig å montere to separate stag som går helt i mastetoppen. Husk at belastningen i vaierne skal være maks 15 – 20 prosent av vaierens bruddgrense. Som du er inne på er det mange fordeler med et splitt akterstag, hvorav viktigste er den gode justeringsmuligheten.
Stein Viken