REGATTA: Grand Soleil 34 skal passe både for shorthand og fullt mannskap under ORCi og IRC.

Grand Soleil 34 gjenfødt

Italienerne skal tilbake på regttabanen med snerten 34-foter.

Publisert Sist oppdatert
GJENFØDT: Regattaversjonen av Grand Soleil 34 fra 1974.

Verftet Cantiere del Pardo som bygger Grand Soleil ble stiftet i 1973 og først modell var Grand Soleil 34, en banebrytende båt tegnet av Groupe Finot. Den var både rask og hadde mye plass under dekk, takket være en bred hekk for den tiden. Båten ble produsert frem til 80-tallet og ble bygget 300 eksemplarer.

Nå vil verftet forsøke og gjenskape legenden med en sporty seilbåt, perfekt for ORCi.

Enklere båtliv

Grand Soleil 34 er utviklet som et alternativ til seilere som ønsker en enkel og sporty seilbåt. En båt som krever lite av vedlikehold, men som gir store seilopplevelser.

Det er relativt ukjente Skyron som står for båtens design. Grand Soleil 34 skal være en allrounder som skal hevde seg godt både under IRC og ORCi, under alle forhold.

Båten får to ror som gir bedre grep. Båten blir utviklet for at den skal være enkel å seile optimalt. En dyp og tung kjøl vil bidra til det. 

Xp33 utfordrer

Grand Soleil 34 får mye seil, men også mye vekt i kjølen. Konseptet minner mye om Italia 9.98, men Grand Soleil 34 er mer rettet mot IRC, med baugspryd for asymmetrisk sløreseil, doble ror, og rett kjøl, noe du også finner på JPK 10.10 og Ofcet 32. Sammenlignet med disse to, er Grand Soleil overrigget. Strategien til de to franske er å bygge en svært lett båt og heller gå ned på seilareal.

Italia 9.98 har vunnet VM i ORCi to år på rad, mens JPK 10.10 har regert IRC-miljøet i Frankrike og England. 

Som Xp33 ser det ut som at Grand Soleil 34 vil havne mellom de to målesystemene. Det kan kanskje bli en vinnerkombinasjon når VM i 2018 skal bruke begge systemene i samme mesterskap. 

LES: Arven etter X-99

Xp 33 skal løfte arven etter klassikeren X-99. Det gjør den ved å implementere verdiene og kunnskapen som X-Yachts har bygd opp gjennom de 28 årene siden X-99 ble skapt.

 

 

Også litt tur

Grand Soleil 34 får mange av de samme styrker og svakheter som Italia 9.98. Båten får en lang cockpit, og den skal fungere godt både for shorthand og med fullt mannskap. Rorkult blir standard og er foretrukket for shorthandseiling. Rorkulten er plassert frem i cockpiten, noe som begrenser plassen på cockpitbenken. Xp33 har en bedre løsning hvor rorkulten er flyttet lengre bakover ved hjelp av en overføring fra rorstammen.

Stor cockpit stjeler plassen under dekk. Innredningen minner om Italia 9.98. Salongen er flyttet frem, og det er ingen plass mellom forpigg og salong. Grand Soleil 34 får en liten bysse og kartbord. Det blir mer en helgseiler enn performance cruiser.

Nyheten er alt i produksjon, og skal seile i løpet av sommeren.

Du finner test av Dehler 34 og Ofcet 32 i neste SEILmagasin.

 

LES: VM-vinner til turseiling

Italia Yachts er kjent for luksuriøse og elegante turseilere. Nå bygger de også regattabåter. Vi har seilt den nyeste, Italia 9.98.

 

Grand Soleil 34 Italia 9.98 Dehler 34 Diva 34 Xp33 Ofcet 32 JPK 10.10
Skrog 9,99 m 9,98 m 10,30 m 10,33 m 9,99m 9,80 m 10,10 m
Bredde 3,60 m 3,54 m 3,60 m 3,48 m 3,21 m 3,36 m 3,39 m
Dybde 2,18 m 1,90 m 1,95 m - 1,90 m 1,90 m 1,98 m
Vekt 4900 kg 4500 kg 5950 kg 4950 kg 4300 kg 3450 kg 3800 kg
Ballast 2200 kg 1800 kg 2100 kg 1650 kg 1700 kg 1550 kg 1600 kg
Storseil 40 kvm 38 kvm 37,5 m 40 kvm 33,8 kvm 31 kvm 33 kvm
Fokk 31 kvm 32 kvm 27,5 m 28 kvm 29,2 kvm 27 kvm 25 kvm
Gennaker 110 kvm 90 kvm 90,0 kvm 95 kvm 93 kvm 95 kvm
ORCi-mål 633 - 620 622 628 633
Pris (euro) 129 854 129 120 140 000
DOBLE: Grand Soleil 34 er tegnet med en rett kjøl for IRC. Den kan også leveres med T-kjøl for ORCi. To ror er foretrukket for havseilas og shorthandseiling.
RASK DANSKE: Xp 33 kan være «arvtageren» til X-99.
INNREDNING: Grand Soleil får en løsning under dekk som passer det enkle båtlivet.
Italia 9.98
BAUGSPRYD: Grand Soleil 34 blir levert standard med aluminiumsmast.