OPPLAG: Motorservice er en god øvelse for å lære seg båtens motor. Det kan komme til nytte i en kritisk situasjon.
OPPLAG: Motorservice er en god øvelse for å lære seg båtens motor. Det kan komme til nytte i en kritisk situasjon.

Motorservice - lær av en proff

Ny båt, annen motor, og litt annerledes tilnærming. Slik ordner du motorservice og vinterkonservering på en 30 hk Yanmar.

Publisert Sist oppdatert

Å ta motorservice selv er ingen stor kunst, men det kan virke umulig for en som aldri har gjort det tidligere. Det er litt som å tilberede en matrett: Det er ingen sak for dem som har gjort det før. På min forrige båt tok jeg servicen selv, først på en Volvo Penta 2002, og så på en Nanni 3.21. Under installasjonen av den siste motoren fikk jeg også god opplæring av Engelsviken Slipp, som sto for motorbyttet.

Nå, med ny båt og ukjent motor ble det som å lage en kjent rett på et helt nytt, ukjent kjøkken. I X-362 er det også trangere rundt motoren enn hva jeg var vant med. Få seilbåter har bedre tilgang til motoren enn min gamle TwoStar 36. Seilbåtdrev var også nytt for meg.

Motoren i X-362 «Xoco» er båtens originale Yanmar 3gm30. Båten er fra 2000, da har motoren alt hatt et langt liv. Det var derfor interessant å få en proff til å vurdere motortilstanden og kanskje få noen tips for å beholde den så lenge som mulig. I tillegg til service ble motoren også vinterkonservert.

Øker tryggheten

En opplagt fordel med å ta service selv er å spare penger. Jeg betalte 7000 kroner, men nesten 2000 kroner av dette var materiell, så besparelsen ville blitt rundt 5000 kroner. En viktigere fordel er at du også lærer motoren bedre å kjenne. Det kan redde deg fra problemer. Du kan både oppdage feil før det får konsekvenser og enklere finne feilen om motoren stopper.

Det er to typiske feil som gjør at motoren stopper: Enten at den går varm eller at den ikke får drivstoff. Varmgang skyldes kjølesystemet ikke fungerer. Som regel ligger feilen i at sjøvannsinntaket er blokkert, gjerne av groe, eller at impelleren som pumper sjøvannet rundt, er skadet.

Tom dieseltank er en opplagt feil, men det kan også være dritt i dieselsystemet. Dieseldyr kan tette drivstoffsystemet og faren for at dette skjer er større når båten er i store bevegelser.

Resvervefilter og reserveimpeller bør være en del av utstyret om bord i likhet med en kanne motorolje. En god rutine er å sjekke om det kommer godt med kjølevann når motoren startes, og å sjekke olje og dieselfilter jevnlig.

EKSPERT: Carsten Siebert fra Oslo Maritim Service mener den 22 år gamle motoren kan gjøre nytte i mange år fremover.
EKSPERT: Carsten Siebert fra Oslo Maritim Service mener den 22 år gamle motoren kan gjøre nytte i mange år fremover.
OLJEBYTTE: En oljesuger brukes for å tømme motoren for olje.
OLJEBYTTE: En oljesuger brukes for å tømme motoren for olje.
NYTT: Ny olje fylles fra toppen av motoren.
NYTT: Ny olje fylles fra toppen av motoren.

Ekspert fra innlandet

«Xoco» ble satt på land hos Hero Marine på Storsand Hurum, som organiserte motorservicen i forbindelse med opplaget. De bruker Carsten Siebert fra Oslo Maritim Service, en erfaren kar fra Mjøsa. Han møtte godt forberedt og hadde med seg servicesett fra Yanmar. Siebert hadde ingen problemer med at jeg fulgte med, stilte dumme spørsmål, og tok både bilder og film. Han delte gladelig fra sin lange erfaring. Motorservice er noe som anbefales gjøres hvert år, men arbeidet trenger ikke alltid være like omfattende. I hovedtrekk består prosessen av å bytte olje, oljefilter og dieselfilter. Videre bør oljen på drevet, samt impeller og sjøvannsfilter sjekkes.

Under servicen som ble også alle bevegelige deler, samt gir og gass sjekket, el-koblinger kontrollert, og drivreima strammet. Etter å ha byttet dieselfilter må drivstoffsystemet luftes. Vinterkonservering går ut på å erstatte saltvann i kjølesystemet med frostvæske.

SERVICESETT: Yanmar har laget et servicesett med filtre og impeller, men impelleren passet ikke vår motor.
SERVICESETT: Yanmar har laget et servicesett med filtre og impeller, men impelleren passet ikke vår motor.

Motorservice

• Tømme motoren for olje

• Fylle på ny olje

• Bytte dieselfiltre

• Lufte motoren

• Bytte oljefilter

• Bytte impeller

• Sjekke og smøre

Vinterkonservering

• Bytte sjøvannet med frostvæske

Gjør innkjøp

Den første utfordringen er å kjøpe inn utstyr og deler du trenger til motorservicen. Med en Yanmar eller Volvo Penta så er dette som regel greit. Yanmar har et eget sett med servicedeler du kan finne for under 500 kroner. Setter innholder o-ringer, skruer og smøremiddel. Da får du dessuten deler med Yanmar-logo. Det er også vanlig med et diesel-grovfilter. Dette følger ikke med i settet. I tillegg trenger du motorolje og verktøy. Pipenøkler er bra, filtertang også. Videre trengs det utstyr for å hindre søl. En avskåret bunn fra en kanne er bra. I tillegg må du ha filler og hansker.

Oljebytte

Å bytte olje er kanskje det minst krevende i prosessen om du har riktig utstyr. Først må motoren kjøres varm. Det gjør at du må bytte oljen mens båten ligger på sjøen, om du ikke har en vannslange til kjølesystemet.

For å få ut gammel olje er det enklest å bruke en oljesuger. En slik koster noen hundrelapper og har et tynt plastrør du dytter ned der du peiler oljen. Med oljesugeren pumper du undertrykk, og oljen suges ut av motoren og inn i sugertanken, ganske rent og effektivt.

Det er greit å vite hvor mye motoren har av olje og sammenligne dette med hva du har hentet ut. Slik finner ut om du har fått med deg mesteparten. Det skal være 2,7 liter olje på min 30-hester.

Oljen er med å rense motoren, og fargen kan si noe om motorens helse. Oljen skal være svart. Er den grå kan kjølevæske eller vann ha lekket inn i systemet.

Du etterfyller olje enklest fra toppen av motoren.

– Motorolje er ikke stedet å spare penger, mener motoreksperten. Siebert bruker en halvsyntetisk olje for båtens dieselmotor. Oljen fyller han på med en spesialkanne som gjør at han slipper å bruke trakt. Trakt kan bli utfordrende når det er lav høyde over motoren.

Sjekk korrekt påfylling etterpå med peilepinnen. Motoren skal heller ikke ha for mye olje.

OLJEFILTER: Oljefilteret sitter gjemt bak dynamoen. Det blir søl når det løsnes. Et kar under gjør det mindre grisete.
OLJEFILTER: Oljefilteret sitter gjemt bak dynamoen. Det blir søl når det løsnes. Et kar under gjør det mindre grisete.

Bytte oljefilter

Den mest grisete jobben er å bytte oljefilteret. Oljefilteret er som nyrene og leveren i menneskekroppen, det samler opp alle avfallsstoffene oljen tar med seg. Ved å bytte oljefilter hvert år er du med på å holde motoren ren innvendig.

Oljefilteret kan sitte hardt og det kan være trangt å komme til. På vår motor sitter filteret rett bak dynamoen på babord side, der tilkomsten er dårlig. Filteret er dessuten plassert liggende inn mot motoren. Det er derfor umulig å løsne det uten at litt olje renner ut. Et kar under filteret tar opp det meste av sølet.

Siebert brukte en filtertang av reimtypen for å få filteret løs. Det er også mulig å bruke en tynn skrutrekker som slås forsiktig gjennom filteret, for dette skal kastes. Men da blir det mer søl.

DIESELFILTER: Filteret sitter inne i en kopp som ble banket løs med skrutrekker. Også koppen må renses.
DIESELFILTER: Filteret sitter inne i en kopp som ble banket løs med skrutrekker. Også koppen må renses.
GROVFILTER: Første filter i drivstoffsystemet skal også byttes. Plassering av dette er litt klønete, under køya på båten. Det bør være mer tilgjengelig, noe som forenkler inspeksjon.
GROVFILTER: Første filter i drivstoffsystemet skal også byttes. Plassering av dette er litt klønete, under køya på båten. Det bør være mer tilgjengelig, noe som forenkler inspeksjon.

Det nye filteret fikk litt motorolje på o-ringen før det ble skrudd på plass.

Bytte av dieselfiltre

Det er vanlig med to dieselfiltre, ett på motoren og et grovfilter mellom motor og tank. Grovfilteret skiller også ut vann i dieselen. Et slikt filter har gjerne et transparent del hvor båteieren kan følge med på drivstoffkvaliteten. Jeg har ikke dette på «Xoco», men ved å studere filteret ved service fikk jeg en ide om helsetilstanden for dieselsystemet. Heldigvis så det bra ut.

Filteret løsnes med en skrue fra toppen, men før du gjør dette så legg et kar på undersiden. Det er umulig å skifte filteret uten av store deler av innholdet renner ut.

Finfilteret på den gamle Yanmar-motoren er plassert i en kopp og du bytter kun innmaten. Filteret har en øvre del som skal skrus løs. Her brukte vi skrujern med små forsiktige slag fra en hammer. Koppen skal brukes videre, men den må også renses.

LUFTING: Med bytte av dieselfilteret kommer det luft i drivstoffsystemet. Lufta må pumpes ut for å få start på motoren.
LUFTING: Med bytte av dieselfilteret kommer det luft i drivstoffsystemet. Lufta må pumpes ut for å få start på motoren.

Lufting av motoren

Når dieselfiltrene er tømt blir det luft i drivstoffsystemet. Da vil ikke motoren starte. Luft i drivstoffsystemet oppstår også om motoren går tom for drivstoff. Det kan gjerne skje om du motorseiler med lite diesel på tanken. Båtens krengning kan føre til motorstopp.

En liten pumpe før dieselfilteret brukes for å få ut luften. Ved å løsne en skrue på toppen av dieselfilteret kan du pumpe helt til det skummer diesel ut av skruen.

Siebert brukte en mer effektiv metode. Han blokkerte slangen etter filteret, koblet slangen fri og satte oljesugeren på systemet etter filteret. Undertrykket sugde drivstoffet frem, raskt og effektivt.

DREV: Oljen på seilbåtdrevet skal også kontrolleres. Her var det ikke behov for oljeskift.
DREV: Oljen på seilbåtdrevet skal også kontrolleres. Her var det ikke behov for oljeskift.

Seilbåtdrev

Et seilbåtdrev har fordeler og ulemper. Fordelen er mindre vibrasjoner, ulempen er høyere servicekostnad.

Drevet har også olje, men denne mener Siebert ikke trenger å byttes hvert år. Det holder å ta en kontroll av farge og lukte på oljen. Eksperten mener du kan lukte når den må skiftes.

Bak på drevet er det et gult lokk. Her er peilepinnen som viser om det er nok olje på drevet. Oljen viste seg å være frisk og fin. Det er en tømmeskrue i bunnen av drevet så når denne oljen skal skiftes må båten på land.

IMPELLER: Impellerhuset er festet med to skruer. Det kan vippes frem og rundt.
IMPELLER: Impellerhuset er festet med to skruer. Det kan vippes frem og rundt.
PÅ PLASS: Impellerhjulet monteres med smøremiddel. Hjulet skal holde minst tre år.
PÅ PLASS: Impellerhjulet monteres med smøremiddel. Hjulet skal holde minst tre år.

Båtens sjøvannsystem

En moderne dieselmotor har et lukket kjølevæskesystem der sjøvann avkjøler selve kjølevannet via en varmeveksler. Dette er også et svakt punkt på en båtmotor, men varmeveksleren omfattes ikke i en årlig service.

Sjøvannet pumpes rundt av en impellerpumpe tilkoblet reimen som også driver dynamoen. Impelleren er en slitedel som byttes jevnlig. Den originale impelleren er av «longlife» typen og skal holde i tre til fem år i følge eksperten. Det er smart å ha en slik i reserve, men den jeg hadde liggende var langt spinklere enn den som kom med Yanmar-logo.

Yanmar 3gm30 kan også ha tre ulike impellertyper. Den som står i min båt er ikke av samme type som kom i servicesettet. Impelleren er også montert litt annerledes enn hva jeg er vant med. Her skrur du den løs fra motoren med to skruer og vipper den frem.

Pumpen har et lokk som åpnes, så først må sjøvannsinntaket stenges. Siebert setter i tillegg en klype på slagen. Han bruker så en rørleggertang for å trekke ut impelleren.

Den nye impelleren smøres inn med smøremiddel fra servicesettet. Det kan også brukes fett. Både impeller og impellerhus får en omgang. Det gjør det enklere å få inn den nye delen, som må vris inn slik at skovlene får plass. Impelleren vris i retning med klokka.

Båten har også et sjøvannsfilter. Her er det ingen deler som skal skiftes, bare renses om det har kommet dritt inn med sjøvannet. Det skal være undertrykk i systemet og dette kan gjøre det tungt å få av lokket. Om lokket er løsnet, så må det skrues skikkelig på plass slik at det er tett. Om ikke kan motoren gå varm.

WIRE: Gass og girwire blir smurt opp med grease.
WIRE: Gass og girwire blir smurt opp med grease.
REIM: Drivreima driver både sjøvannspumpe og dynamo. Den skal være passe stram.
REIM: Drivreima driver både sjøvannspumpe og dynamo. Den skal være passe stram.

Kontroll og justeringer

Gir og gasswire blir smurt opp med fett. Eksperten sjekker også alle elektriske koblinger og kontrollerer motorreima. Dette er også en slitedel. Siebert mener reima kan strammes litt, men advarer mot å stramme for mye. Det kan skade lagrene. Reima strammes ved å løsne litt på festet til dynamoen, og skyve litt på den med en stor skrutrekker.

Vinterkonservering

Å forberede motoren for frost handler om å bytte ut sjøvannet med frostvæske slik at motoren ikke får frostspreng. Frostvæsken hindrer også korrosjon.

Med sjøvannsfilter er det enkelt å tilføre motoren frostvæske. Først stenges sjøvannsinntaket. Det gjøres på seilbåtdrevet på min båt. Frostvæsken helles så direkte ned i filteret mens motoren går. Siebert har laget et system som gjør jobben enda enklere. Han har en balje med frostvæske som han setter i cockpiten. Fra baljen har han ett rør med stoppekran. Dette heller han på mens motoren er i gang. Det går med et par liter og etterhvert er det kun kjølevæske som spyttes ut fra hekken.

SJØVANNSFILTER: Dette filteret skal også inspiseres og renses. Her heller du frostvæske under vinterkonserveringen.
SJØVANNSFILTER: Dette filteret skal også inspiseres og renses. Her heller du frostvæske under vinterkonserveringen.
VINTERKONSERVERING: Frostvæske helles inn i sjøvannsfilteret mens motoren er i gang.
VINTERKONSERVERING: Frostvæske helles inn i sjøvannsfilteret mens motoren er i gang.
KJØLEVANN: Ved vinterkonservering skal det være såpass stor mengde kjølevæske i systemet at det til slutt kommer ut fra hekken.
KJØLEVANN: Ved vinterkonservering skal det være såpass stor mengde kjølevæske i systemet at det til slutt kommer ut fra hekken.

Over tre timer

Eksperten brukte over tre timer på oppdraget, inkludert vinterkonservering. Da ble jobben gjort skikkelig. Og Carsten Siebert kunne nok gjort jobben litt kjappere om han ikke hadde meg hengende rundt med stadige spørsmål.

Dette var en unik mulighet for meg å lære motoren bedre, plukke opp noen knep og få en ekspert til å gi en tilstandsrapport. Heldigvis var det bare godord å si om motoren, noe som tyder på at forrige eier tok godt vare på båten. Forrige eier hadde også brukt proffe folk til å utføre service. •