MITT HAV:

EKSOS: Denne totakteren skaper lite hyggelig miljø i havnen.

Vi trenger en ny røykelov

Det må tydeligvis mange katastrofer til før vi tar tak i problemene, sa Torqeedo toppsjef Christoph Ballin under et foredrag på Mets i november. Da var det klart at over 1000 innbyggere i USA hadde dødd av skogbrann, som én av følgene av økt global temperaturstigning.

Publisert Sist oppdatert

Men det er ikke bare global oppvarming som dreper. En europeisk studie viser at fossile utslipp reduserer livslengden for 60 000 mennesker per år, og skaper en helsekostnad på 58 milliarder euro i året.

Båtmotorer er helt uten renseteknologi. En moderne firetakts 5 hk påhengsmotor slipper ut like mye NOx og hydrokarboner som 93 moderne bensinbiler i 90 km/t i følge Torqeedo. De gamle totakterne som ble forbudt av EU i 2007 slipper ut langt mer. Diesel er enda verre.

Mange av oss er enige i Parisavtalen, og synes Donald Trumph er en klovn som trekker USA ut av avtalen. Likevel henger vi ut politikere som forsøker å innføre tiltak, som gjør at vi kan nærme oss det som må til for å nå Parisavtalens mål. En stor aktør i båtbransjen, som selger båter med motorer opp til 1200 hestekrefter, uttaler til vårt søstermagasin Båtliv at diesel og bensin vil være med oss i lang tid fremover. Da har ikke vedkommende mye tillit til dem som bestemmer.

Vi kan være enige eller uenige i FNs klimapanel, men vi som tror på vitenskapens dystre spådom, må innse at det vil bli forandringer. I oktober var jeg på tur med en som tar miljøet på alvor, og hadde satt inn elmotor. Båtlivet vil bli annerledes, men det trenger ikke å bli noe dårligere, snarere tvert i mot. Seil og vindkraft kan være én av flere løsninger.

Fritidsbåter bruker 171 000 liter drivstoff i året, og bidrar med ett utslipp på 500 000 tonn CO2. Det ikke langt under fiskeriene i følge tall fra SSB.

Jeg hadde liten tro på røykeloven for snart 20 år siden. Nå trenger vi en ny røykelov som setter begrensninger på eksos, både for å redusere partikkelutslipp for lokal forurensning, og mot CO2 for å stoppe global oppvarming. Forbud mot eksos i naturidyller vil være like naturlig i fremtiden som forbud mot røyking er i dag. Seilbåter som bruker vindkraft på lengre etapper, og elmotor inn og ut av havn, må sies å være en god løsning for miljøvennlig båtliv.

Sjøen brukes av båtfolket til rekreasjon, naturopplevelser og fred og ro. Dette er bekreftet av Båtlivsunder­søkelsen 2018, en spørreundersøkelse gjennomført av Opinon as. Mer enn 80 prosent, svarte at naturopplevelse, rekreasjon, fred og ro er det viktigste. Et lite mindretall, ca 20 prosent, svarte at fart og spenning er viktigst.

Om 20 år blir vi kanskje like irritert over en som starter dieselmaskinen i en uthavn, som vi nå irriterer oss over en som fyrer en røyk tvers over bordet. Vi kan forandre oss, og det må til. Nå er det på tide å innføre en ny røkelov, denne gangen mot bruk av fossile motorer i naturidyller.

Forslaget er garantert upopulært, men på sikt blir det bedre både for helsa og naturen.