UTKIKKEN

FRAKT: Neoline skal frakte båter og biler over Atlanterhavet for seil.

Ingen skam å seile

Nylig gjorde Trygve Hegnar narr av den svenske ungjenta Greta Thunberg, som seiler til en klimakonferanse i New York denne måneden (august).

Publisert Sist oppdatert

Den miljøbevisste 16-åringen har fått med seg ungdom i mange land på streiker mot klimaendringer, og har bidratt til at mange mennesker nå skammer seg over å fly. Derfor velger hun å seile en IMOCA 60 når hun skal møte likesinnede over dammen.

Det er selvsagt lett å latterliggjøre en slik beslutning, og Hegnar har rett i at de fleste forretningsfolk og politikere ikke har tid til å seile til møter på den andre siden av kloden. Men det er en nokså perspektivløs betraktning av en aldrende publisher (som ifølge DN de siste ti årene har tapt 125 millioner kroner på å gi ut Finansavisen og Kapital).

Da er det mer interessant å lese i den svenske avisen Dagens Industri om konkrete satsinger på seilende frakteskip. Wallenius Marine i gang med å utvikle et seilskip for bilfrakt. Skipet får fire seil formet som vingeprofiler. I Frankrike er Beneteau allerede i gang med et konkret prosjekt for å frakte sine fritidsbåter til USA på seilskip. Den franske fritidsbåtprodusenten står for nesten 80 prosent av båteksporten fra Europa til Amerika, og samarbeider med Neoline om å komme i gang med en seilbasert fraktrute fra Saint-Nazaire i Frankrike til USAs østkyst. Frakteskipet er et 136 meter langt roll-on, roll-off-skip utstyrt med 4200 kvadratmeter seil, og selskapet anslår at de vil kutte CO2-utslippene med 90 prosent sammenlignet med tradisjonell skipsfart. Neoline ble etablert i 2015 med mål om å bli det første moderne rederiet som først og fremst benytter seg av vindkraft. Også bilprodusenten Reneault er med på prosjektet, og vil frakte biler til USA med det nye seilskipet.

Tanken om gjenfødelse av seilskipene er ikke ny, men foreløpig har det ikke vært god nok økonomi i slike prosjekter. Ifølge Dagens Industri vil snittfarten for bilfrakten falle fra 18 knop med dagens fremdrift basert på råolje til ti knop med bruk av vindkraft. Det sier seg selv at det i utgangspunktet ikke er noen god forretningsidé å doble leveringstiden for varene. Men nettopp det voksende engasjementet for miljøet, som Thunberg er en eksponent for, bidrar til å endre spillereglene også i forretningsverden. I fjor var det ingen som hadde hørt om flyskam. Nå skrev Teknisk Ukeblad nylig om at det på tide å snakke om båtskam. Å forflytte seg med motorkraft på sjøen er å bruke en miljøversting av teknologi, skrev sjefredaktør Jan M. Moberg.

Vi tror ikke at seilskipene vil overta all frakt på verdenshavene i nærmeste fremtid, men vi håper at det blir bygget stadig flere skip med seil. Vi seilere vet jo hvor godt vindkraften fungerer. Batterier og brenselceller er vel og bra, men vindkraft er enda bedre. Seilene omsetter kraften umiddelbart i fremdrift. Det er både elegant og miljøvennlig, og mange steder på jorden blåser den jevnt og trutt gjennom mesteparten av året.

SEILmagasinet heier på vindkraften!