Test fra arkivet: Contessa 35

TEST: Contessa 35 «Bootlicker» testet i England i 1975.

Contessa 35: Produksjonsbåten som vant One Ton Cup

Contessa i England er kjent for sjøsterke turseilere, men de har også bygget regattabåter. I Norge er Contessa 35 best kjent gjennom «Tessie», båten til Erik Aanderaa. En båt han setter hardt på prøve.

I 1975 var Henrich Nissen-Lie i Lymington i England og testet regattabåter. Dette var en spennende tid for regattaseiling, hvor utviklingen skjedde lynraskt. I 1973 bygde Doug Peterson entonneren «Ganbare», en båt som ble laget på lavt budsjett, men seilte rundt alle sine konkurrenter. Båten hadde bare fire vinsjer fordi 28 år gamle Peterson ikke hadde råd til flere. En feil merkerunding gjorde at båten ikke vant VM. Året etter var det syv båter konstruert av Peterson i VM. Ingen andre konstruktører hadde flere båter. Contessa 35 «Gumboots» vant. Dette var en regattaversjon med større cockpit, mindre overbygg og en annen innredning. Unge Doug Peterson hadde utviklet båter som var lettere og flatere i bunnen enn de tidligere vinnerne fra S&S og Dick Carter.

Contessa 35 var en kostbar båt i 1975, og det ble solgt få slike her hjemme. Vi fant en Contessa 35 fra 1977 i USA til salgs for 310 000 kroner.

TØFF: Erik Aanderaa setter sin «Tessie», en Contessa 35 på prøve i alle videoene han publiserer.

 

Frisk vind under testseilingen i The Solent.
DEKK: 35-foteren har hele 11 vinsjer, og fallene justeres fra vinsjer på dekk. Båten har også en hydraulisk kick.

«Gumboots» sikret One Ton Cup for England i 1974. Den «lille» 35-foteren konstruert av Doug Peterson slo alle one-off racerne overlegent til tross for at det var en serieprodusert cruiser/racer. 2., 3. og 6. plass ble resultatene for de tre båtene som deltok. Det var overbevisende og ga grunnlaget for et betydelig salg til havkappseilere over hele verden.

VINNER: «Gumboots» vant VM i 1974, og var en produksjonsbåt i regattaversjon.

Vi fikk prøveseile «Bootlicker», båtbyggeren Jeremy Rogers’ egen båt. Contessa 35 kjennetegnes av enkelhet og effektivitet. Cockpiten er tradisjonell, og båten er standard utstyrt med rorkult. Også innredningen følger tradisjonelt mønster: stort pentry på babord og veldimensjonen kartbord og navigatørplass på styrbord side. Stikkkøye for navigatøren. Salongen har to loskøyer, en hesteskoformet sofabenk med bord og en køyebenk på motsatt side. Forut er det adskilt toalettrom til babord. I forpiggen er det to skikkelige køyer.

.

 

Ett stort minus

Alt under dekk er utført i førsteklasses materialer. Finishen er bra. og det er lite å sette fingeren på selv om man ser det med kritiske skandinaviske øyne. Dette er en turbåt som ikke står noe tilbake for de beste i sin klasse fra Sverige eller Finland. Bare ett alvorlig minus noterte vi oss: Som de fleste Peterson-båtene er Contessa 35 helt flatbunnet uten noe form for plass i kjølsvinet for vann. Bare et par liter vann var nok til at bunnvannet ble slynget ut til sidene og gjorde det vått i kott og skuffer. Det er ikke akseptabelt hverken i en regattabåt eller i en turseiler!

Vi savner også skapplass for mannskapets klær og utstyr. Stuerom under loskøyene er upraktisk.

Sammen med en finsk kollega og et par av verftets «proffseilere» la vi ut fra Lymington med fullt slab-rev i storseilet og en genua 4. Og på ny hadde vi gleden av å seile en topptrimmet og fullblods båt!

Lett og presis på roret, fin balanse og en fartsfølelse som det er vanskelig å finne ord for. I motsetning til de fleste moderne og brede IOR- konstruerte batene er ikke Doug Peterson-skrogene særlig ømfintlig for krengning. Den dype finnekjølen lar godt tak selv med 25 graders krengning eller mer. og skroglinjene er utformet slik at balansen beholdes selv når det «skjever» sterkt.

INNREDNING: Standard planløsning med stikkøye bak kartbordet og bysse til babord.
SALONG: Båten har loskøyer og en L-benk på babord side.
PLANLØSNING: 35 foteren har en ordinær innredning. Kjøl og ror var ekstremt for tiden. Roret er fritthengende uten beskyttelse i forkant.

 

Contessa 35

LOA10,8 m
Vannlinje9,0 m
bredde3,5 m
Dybde1,93 m
Vekt6 363 kg
Ballast3 363 kg
Storseil23 kvm
Genua 51 kvm
MotorVP MD2

Kostbart leketøy

Ute i åpent vann der sjøen ble grovere, fikk vi anledning til å styre båten gjennom bølgene på bidevind Det smale og dype roret uten skeg er plassen ekstremt langt akter og har maksimal effekt.

Man kan vende i ren jollestil, langt raskere enn det er mulig å følge med på genuaskjøtende. Rormannen sitter godt oppe på cockpitkarmen til lovart. og hytta er ikke høyere enn at man lett ser over.

På slør og lens oppforer den 6 tonn tunge og 11 meter lange båten enda mer lik en jolle. Flatbunnet og med et med et minimum av våt flate skal det ikke mye sjø til før båten når det dobbelte av sin skrogfart i surfene..

Dessverre blir det nok ikke mange Conessa 35 å se i norske farvann. Det er nemlig ikke noe billig leketøy! Vel 250.000. for båten levert verftet, uten elektronikk. redningsutstyr og moms. Men om man hadde pengene. kan vi ikke forestille oss noen mer fasinerende måte å bli kvitt dem på!

Sjekk ut vår testguide

SEILmagasinet har samlet våre historiske tester i et lett søkbart arkiv. Det er en gullgruve om du søker etter bruktbåter. Våre tester kan gi en verdifull kompetanse når du vurderer ulike modeller. 

SEILmagasinets testarkiv