Dacapo 6500

Jeg kjøpte en eldre 21 fots daycruiser av merket Dacapo, modell 6500' med en 150 hk OMC utenbordsmotor. Bunnen er "forlenget" med en stålplate på hver side, ca 50 x 50 cm. Oppunder badeplattformene henger det to tomme beholdere som er festet med stag ned til bakkant av stålplatene. Kjenner du til denne båten? Er disse beholderne der for å gi ekstra oppdrift for båtens bakpart? Motoren er jo ganske tung, og i tillegg sitter den et stykke bak båten. Er dette originalt en del av konstruksjonen, eller er det noe en tidligere eier har laget selv? Hva skjer om jeg fjerner disse beholderne, samt de to forlengingsplatene? Vil det bli vanskeligere å komme opp i plan? Vil båten ligge for dypt med bakenden? Andre momenter?

Publisert Sist oppdatert

Hei Alf.

Jeg beklager at jeg ikke kjenner Dacapo 650, men jeg kjenner til en del andre større Dacapo båter.

Felles for disse er at de er tunge i forhold til størrelsen. Jeg har en mistanke om at det sitter en liten "Petter Smart" bak denne konstruksjonen som virker som fastmonterte flaps. Skal sylindrene du nevner virke som oppdrift må de være temmelig store. Slik det ser ut, så har du en forholdsvis stor motor som står festet relativt langt ut ifra skroget og dette kan være årsaken til at disse kassene er bygget.

Jeg skal være langt på vei enig med deg at dersom disse ikke lenger er i orden så kan det være bedre å fjerne dem, men flapsene kan være slik de er sånn jeg ser det (ekspert har fått ettersendt bilde, red anm). Du kan feste avstivning, gjerne et rør med fot på, lenger inne på flapsen slik at du får minsket vinkelen i forhold til akterenden. Du har vel en noenlunde ide om hvordan båten oppfører seg for å komme i plan. Deretter kan du kappe hvis du fremdeles ønsker det.

Mvh Tom Sollie