De fem dyreste seilbåtene på Finn
Er du villig til å bla opp mellom 7 og 12 millioner kroner har du råd til en av de dyreste seilbåtene på Finn. Her er de fem dyreste seilbåtene.





Alle de fem dyreste seilbåtene på Finn er fabrikknye. Vi må helt ned sjetteplass for å finne den dyreste, en Malö Classic på 47 fot til 6,5 millioner kroner. Denne båten er spesialdesignet med riggkonstruksjon og kjøl.
Se film av Malø Classic (teksten fortsetter under filmen):
1- Contest 57 CS
Dyreste seilbåt er en Contest 57 CS til 12,5 millioner kroner. Båten oppgis som ny, og er av årsmodellen 2010. Som navnet tilsier er seibåten 57 fot. Det oppgis at den ligger på verftet i Nederland, og at prisen er basert på en eurokurs på 8,00 kroner. Kjøperen av denne båten får flere layoutalternativer å velge mellom. Denne båten var også nominert til Årets båt i luksusklassen.
Se film av Contest 57 CS (teksten fortsetter under filmen):
2- Alubat 58
Neste seilbåtannonse er ærlig på pris, er selgeren fra Asker skriver følgende i annonsen:
«Selg huset ditt og helst naboens også, så kan du kjøpe denne flytende herskapsboligen som helt utrykkelig er konstruert for å seile langt.»
Vi snakker her om en Alubat 58 til 8,5 millioner kroner. Som navnet tilsier er båten både i aluminium og er 58 fot lang. Dette er Alubats flaggskip og er bestillingsvare. Alt er satset på maksimal komfort og enkel båthåndtering for et lite mannskap. To personer kan seile den under de aller fleste situasjoner.
3- Nauticat 525
Vil du ha en moderne klassiker kan kanskje Nauticat 525 være noe for det. Dette er verftets nye flaggskip, og den ble sjøsatt i Åbo i Finland i fjor sommer. Nauticat bruker ikke sandwish-konstruksjon. Alt er i håndlaminert glassfiber og med tykk gelcoat i båtens farge. Nauticat 525 bygges etter kundens ønske og bruksmønster, og selger opplyser at den mest populære innredningen inneholder rederlugar akter, en stor lugar i forpiggen og en til tre mindre lugarer.
4- Tartan 5100
Takket være lavere dollarkurs kan du gjøre et bedre kjøp på Tartan 5100, enn prisen den er annonsert for. Det er oppgitt en pris på 8,28 millioner kroner, men det er basert på en dollarkurs på seks kroner. Tartan bygger sine båter i vacumstøpt epoxy armert med E-glass og forsterket med kevlar og karbonfiber. Som de andre båtene oppgis det også her at verftet er fleksibel i forhold til personlige ønsker.
5- Contest 50 CS
Vi kommer ikke så langt under åtte millioner kroner på femteplass av de dyreste båtene. Her har vi igjen en Contest, men sju-åtte fot kortere enn dyreste båt på Finn. Båten ble vist for første gang på messen i Düsseldorf i fjor.
Se film av Contest 50 CS (link til bildespesial fortsetter under filmen):