class40_pontos_24943
SHORTHANDED: Vi fikk svært raske slag med de nye vinsjene.
RACING: 25 prosent av Class 40-båtene i Route du Rhum er utstyrt med Pontos Grinder-vinsjer, blant andre Thibault Vauchel-Camus som ledet store deler av Route du Rhum.
NORMALE: Det er lite som skiller Pontos fra andre vinsjer. Diameteren i bunnen er litt større, men festeboltene er plassert likt som vinsjene fra Harken.
KREFTER: Med fire gir er vinsjen effektiv. Disse gutta har mange flere år foran seg på regattabanen i sin Sun Odyssey 40 med nye genuavinsjer.

4 gir gjør en forskjell

Pontos-vinsjer lages av et nystartet fransk firma. De har fire gir og utvekslingen tilpasses etter belastningen. Produktet ble utviklet for turseiling, men det er regattaseilerne som kjøper.

Publisert Sist oppdatert

Ideen oppstod for fem år siden under turseiling ut fra idylliske Saint-Malo i Frankrike. Grunnleggeren av Pontos, Michel Chenon, skulle vinsje inn genuaen, men med en vond skulder var det umulig.

Chenon tenkte at det måtte være svært mange som ham, og gikk i tenkeboksen. Sammen med Darryl Spurling utviklet han en vinsj med to ekstra gir, en vinsj som gjør det mulig å trekke inn skjøtet med én finger. Produktet ble lansert under utstyrsutstillingen Mets i 2012, og har siden den gang kommet i flere størrelser.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER