Ukens trimmetips - nummer 10

Det viktige skjøtpunktet
Forseilets skjøtpunkt justeres ved å flytte skjøtvognen frem eller tilbake på skinnen. Skjøtpunktet bestemmer tvisten i seilet og dybden i bunnen av det.
Det er egentlig lett å forestille seg hva som skjer med forseilets profil hvis man forandrer den vinkelen skjøtet trekker i. Seilet sitter jo bare fast på forstaget. Både underliket og akterliket er løst. Trekker du litt mer oppover, blir det strammere nederst. Trekker du litt mer nedover, blir det strammere bakerst.

Mange finner frem til et godt skjøtpunkt for hvert forseil, og holder seg til det, uansett vindforhold. Det kan være en bra løsning. Andre tilpasser skjøtpunktet etter forholdene – men det er altså snakk om små forflytninger på skinnen. Det viktigste er å finne det punktet som passer akkurat det aktuelle seilet på akkurat den aktuelle riggen. Jo nærmere seilets skjøthjørne er skjøtblokken, jo mer følsomt blir seilet for små endringer i skjøtpunktet.
Tvist
Skjøtepunktets viktigste funksjon er med andre ord å regulere forseilets tvist. Når seilet tvister akkurat passe, er skjøtpunktet satt riktig. Det er også en god idé å kikke på avstanden mellom le salingshorn og forseilet når man seiler kryss.
Skjøtpunkt på slør
På åpne vinkler (slør) skal skjøtpunktet frem. Når skjøtet slippes, tvister forseilet som regel mer enn ønskelig. Da hjelper det å lukke akterliket ved å flytte skjøtpunktet frem. Samtidig blir seilet dypere i bunnen, og det er jo også en ønsket effekt på åpne vinkler (med mindre det blåser veldig mye). På slør kan det være at skjøteblokka skal flyttes ganske langt frem – her skal det gjerne store justeringer til.
Men på båter med ett skrog er dette et problem. Jo dypere kurs, jo større problem. Toppen av seilet vil som regel tviste helt ut når bunnen av seilet er skjøtet riktig.




