Ukens trimmetips - nummer 10

SKJØTPUNKTET: Hvor skjøtpunktet er plassert er helt avgjørende for forselets trim og ytelse.
SKJØTPUNKTET: Hvor skjøtpunktet er plassert er helt avgjørende for forselets trim og ytelse.

Det viktige skjøtpunktet

Forseilets skjøtpunkt justeres ved å flytte skjøtvognen frem eller tilbake på skinnen. Skjøtpunktet bestemmer tvisten i seilet og dybden i bunnen av det.

Publisert   Sist oppdatert

Det er egentlig lett å forestille seg hva som skjer med forseilets profil hvis man forandrer den vinkelen skjøtet trekker i. Seilet sitter jo bare fast på forstaget. Både underliket og akterliket er løst. Trekker du litt mer oppover, blir det strammere nederst. Trekker du litt mer nedover, blir det strammere bakerst.

RIKTIG: Skjøtpunktet er satt riktig, seilet tvister som det skal. Angrepsvinkelen er noenlunde konstant vertikalt i seilet, og spalteåpningen er jevn hele veien. Det er balanse mellom behovet for kraft og høyde.
RIKTIG: Skjøtpunktet er satt riktig, seilet tvister som det skal. Angrepsvinkelen er noenlunde konstant vertikalt i seilet, og spalteåpningen er jevn hele veien. Det er balanse mellom behovet for kraft og høyde.

Mange finner frem til et godt skjøtpunkt for hvert forseil, og holder seg til det, uansett vindforhold. Det kan være en bra løsning. Andre tilpasser skjøtpunktet etter forholdene – men det er altså snakk om små forflytninger på skinnen. Det viktigste er å finne det punktet som passer akkurat det aktuelle seilet på akkurat den aktuelle riggen. Jo nærmere seilets skjøthjørne er skjøtblokken, jo mer følsomt blir seilet for små endringer i skjøtpunktet.

Tvist

Skjøtepunktets viktigste funksjon er med andre ord å regulere forseilets tvist. Når seilet tvister akkurat passe, er skjøtpunktet satt riktig. Det er også en god idé å kikke på avstanden mellom le salingshorn og forseilet når man seiler kryss.

Skjøtpunkt på slør

På åpne vinkler (slør) skal skjøtpunktet frem. Når skjøtet slippes, tvister forseilet som regel mer enn ønskelig. Da hjelper det å lukke akterliket ved å flytte skjøtpunktet frem. Samtidig blir seilet dypere i bunnen, og det er jo også en ønsket effekt på åpne vinkler (med mindre det blåser veldig mye). På slør kan det være at skjøteblokka skal flyttes ganske langt frem – her skal det gjerne store justeringer til.

Men på båter med ett skrog er dette et problem. Jo dypere kurs, jo større problem. Toppen av seilet vil som regel tviste helt ut når bunnen av seilet er skjøtet riktig.

FOR LANGT AKTER: Skjøtpunktet satt for langt tilbake, seilet tvister for mye. Det koster både høyde og fart, og kan gi en mer logirig båt (avhengig av storseiltrim). En slik trim kan være en hjelp hvis det egentlig ...
FOR LANGT AKTER: Skjøtpunktet satt for langt tilbake, seilet tvister for mye. Det koster både høyde og fart, og kan gi en mer logirig båt (avhengig av storseiltrim). En slik trim kan være en hjelp hvis det egentlig ...
FOR LANGT FREM: Skjøtpunktet satt for langt frem, seilet tvister for lite, og blir for dypt i bunnen. Det er aldri lurt å seile slik. Båten krenger mye og seiler sakte. Dermed går høyden også tapt.
FOR LANGT FREM: Skjøtpunktet satt for langt frem, seilet tvister for lite, og blir for dypt i bunnen. Det er aldri lurt å seile slik. Båten krenger mye og seiler sakte. Dermed går høyden også tapt.
ØVERSTE LUS BLAFRER: Øverste lus blafrer på le side. Det er et signal om at seilet tvister for lite. Skjøtpunktet bør flyttes bakover, og skjøtet justeres etterfølgende.
ØVERSTE LUS BLAFRER: Øverste lus blafrer på le side. Det er et signal om at seilet tvister for lite. Skjøtpunktet bør flyttes bakover, og skjøtet justeres etterfølgende.
ØVERSTE LUS I LO: Øverste lus på lo side blafrer. Det er et signal om at seilet tvister for mye. Skjøtpunktet bør flyttes forover, og skjøtet justeres etterfølgende. I mye vind kan dette være god ...
ØVERSTE LUS I LO: Øverste lus på lo side blafrer. Det er et signal om at seilet tvister for mye. Skjøtpunktet bør flyttes forover, og skjøtet justeres etterfølgende. I mye vind kan dette være god ...
RIKTIG: Alle tre sett lus opp langs forliket står riktig. Det er et signal om at seilet tvister riktig. Skjøtepunktet står hvor det skal, og skjøtet er trimmet riktig.
RIKTIG: Alle tre sett lus opp langs forliket står riktig. Det er et signal om at seilet tvister riktig. Skjøtepunktet står hvor det skal, og skjøtet er trimmet riktig.