Dieselelektrisk fremdriftsmaskineri...

Hei Edle!
Jeg har forsøkt å finne informasjon om dieselelektrisk fremdrift. Jeg er blitt fortalt at en av de store svendske båtfabrikantene vurderer dette grunnet lave installasjonskostnader og lav vekt. Etter som jeg skjønner så er dette en kombinasjon av en generator og en kraftig el.motor. Hvor langt har man kommet med dette og hvor er man best på disse løsningene.Har du eventuelt en E-mail hvor jeg kn få priser og eventuelt vurdert om min båt egner seg til dette?
På forhånd takk....

Morten : Henriksen

Publisert Sist oppdatert

Hei

Lagoon som bygger katamaraner har kommet lengst med diesel/elektrisk fremdrift. Det er mere å tjene på et slikt system i en katamaran hvor man har to mototer. Lagoon vil til våren komme med en forbedret løsning på dette systemet. Det er 42 foteren som selges med hyberidsystemet, men den leveres også med konvensjonelle motorer. Hybridløsningens svakhet er når man går for maskin i motvind over lang tid.

Du kan lese mer om Lagoon 420 her:

https://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=98459&cat=4914

Nigel Caldar er en engelsk mann som har god kunnskap på dette området. Han har en ny Malø under bgging i Sverige med diesel-elektrisk fremdrift. Vi var i kontakt med Caldar i sommer og da var det fremdeles en del uløste saker i forbindelse med hans system. Du kan lese bloggen hans her.

http://www.maloyachts.se/Default.aspx?tabid=195

Hybridløsning ser ut til å komme på flere dagsturbåter og mindre regattabåter. Dette blir mer som et alternativ til påhengsmotor.

Axel Nissen-Lie