34-foter for familie og regattaseiling

Diva 34 SC blir en båt som kan tilpasses mange ulike ønsker.

Publisert   Sist oppdatert
RATT: Med doble ratt og badeplatform vil båten bli attraktiv også for turseiling.
RATT: Med doble ratt og badeplatform vil båten bli attraktiv også for turseiling.

Diva har simulert ulike skrogformer og riggoppsett på datamaskinen for å finne optimal kombinasjon. Den 10,33 meter lange båten har fått en bredde på 3,48 cm som er moderat, 12 cm smalere enn nye Dehler 34. Diva 34 vil få en vekt på kun 4,5 tonn i regattaversjon, nesten et tonn lettere enn Dehleren. Samtidig vil Diva har mer duk. Båten får et storseil på 40 kvadrat, mens fokka er på 28.

Båtens seiloppsett er tilpasset vindforholdene i Skandinavia om sommeren. Båten har vantene helt til siden som umuliggjør genua, men med et baugspryd kan båten bære en Code 0 for skarpe vinkler i lett vind.

Marcus Lindquist, konstruktørens sønn mener at båtens måletall vil havne på 1,30 under SRS, eller 620 under ORCi. Båten vil dermed seile jevnt med Elan 37 og lignende.

Mindre motstand

DATA: Båten er utviklet gjennom datasimulering. Kjølen skal ha en ny bedre form.
DATA: Båten er utviklet gjennom datasimulering. Kjølen skal ha en ny bedre form.

Diva har fått hjelp av Kåre Ljung for å utvikle kjølen. Hvordan den blir er hemmelig. Kjølen skal gi bedre beskyttelse mot grunnstøting. Den skal også ha lavere motstand enn en T-kjøl, men ha samme lave tyngdepunkt. Kjølens dybde er ikke oppgitt, men vekten er på 1,65 tonn.

Båten kan også leveres med racing ror med rorstammen i karbon. Det muliggjør et smalere profil. 

Ratt eller rorkult

Båten får en stor cockpit, nesten tre meter lang. Båten kan enten ha rorkult, eller doble ratt. Det virke so at akslingen til rorkulten er flyttet akterover, slik at rormannen sitter lengre bak. Løsningen gjør at rorkulten tar mindre plass i cockpiten.

For turseiling kan båten utstyres med en nedfellbar badeplattform på hekken.

Båten har fem vinsjer. Sannsynligvis er skjøtet til fokka på hyttedekk. Det gir raske slag. Nedgangen er satt asymmetrisk, med en fallvinsj nesten i senter, slik som på dagens TP52 og lignende regattabåter.

Tre lugarer

Diva har ikke gått ut med innredningstegninger, men beskriver planløsningen som svært plasseffektiv. Diva kaller løsningen «Open Space». Det er mulig med tre lugarer, men det er ingen kartbord. Forpiggen skal ha en køye med størrelse med større båter. Skrogvinduer gir lys.

Ja takk, jeg tar alt

Diva 34 SC kan spekkes til over 2 millioner kroner. Du kan få skrog i epoxy for 100 000, karbonrigg for 130 000, seil til 100 000 osv. En komfortpakke med landstrøm, varmtvann, belysning, kjøleboks til 100 000 er en selvfølge for turseiling. En regattapakke med oppgradert dekksutstyr, dyneemaliner osv koster ytterligere 100 000.

Skal du ta den langt, er også litiumbatterier, og EFOY brenselcellegenerator på prislisten. Motoren kan også oppgarderes til en 28 hester.

 

Noen data

Lengde 10,33m

Vannlinjelengde 9,21 m

Bredde 3,48 cm

Vekt: 4550-4950 kg

Ballast 1650 kg

Storseil 40 kvm

Fokk 28 kvm

Gennaker 95-117 kvm

 

 

 

PLUGG: Pluggen som skal brukes for å utvikle en støpeform er alt produsert.
PLUGG: Pluggen som skal brukes for å utvikle en støpeform er alt produsert.