Azimut 78, messas største
Stor interesse for Dufour 405 som også her blir markedsført med den europeiske årets båt prisen gitt av journalister, derriblant Seilas.
Utstillingen i Rio hadde også godt med utstyr.
Oceanis 54 på plass.
BB36 akterkabin med speil i fotenden.
Smykke av en kajakk eller kano til kr 30.000
Carabelli laget av Kalmar i Itajai, kr 540.000 med 20hk innb
Carabelli trebåt tilsvarende den Erling Lorentzen har
Rimelig trimaran, kan lett slås samen og fraktes på taket. Stabil, bBeregnet for to barn eller en voksen
Det ble holdt seilkurs under utstillingen.
YachtBrasil stand sett fra Azimut flybridge
Rio BoatShow arrangeres for 13. gang.
Barracuda blir bygget med svensk divinycell som distansemateriale.
Messen største båt var på 78 fot. Kjøperen må ut med 100 prosent skatt.
BB 36 er fra en av Brasils to seilbåtprodsenter.
Dufour 405 var en av tre store seilbåter i Rio.

Dufour 405 trekkplaster i Rio

Sør-Amerikas største båtutstilling er nylig avholdt, og Håkon Nissen-Lie har vært på plass.

Publisert Sist oppdatert

”Rio Boat Show” hadde 130 utstillere og 35.000 besøkende har fylt 46.000 kvadrat meter på Gloria Marina. Utstillingen måtte utsettes to dager grunnet enorme nedbørsmengder, ødelagte veier, oversvømmelser, fire meter bølger og en ordfører som oppfordret folk til å holde seg hjemme.

Flest motorbåter

Brasil har mange av verdens beste seilere, likevel er motorbåter som regjerer på messa.

På vannet blant de mange store motorbåter fant vi kun tre seilbåter. Franske Dufour 405 og Oceanis 54 samt en BB 36 bygget i Brasil. Størst interesse var det rundt årets båt Dufour 405.

Høyt skattet Dufour 405

Importøren Miguel Guimaraes i Descobre Ventos, har tro på Dufour og gleder seg til å utfordre Benetau som er langt mer kjent i Brasil. Dufour 405 koster cirka 2,3 millioner kroner med 100 prosent import skatt, eller 720.000 i lokal valutta som står i 3,30. Dette er 20 prosent mer enn BB 40, en tilsvarende cruiser bygget i Porto Alegre syd i Brasil. I følge Dufour importøren har franske båter et bedre rykte med hensyn til kvalitet enn brasilianske.

Seilbåt fra Brasil

BB 36 som vist på utstillingen var lys og fin under dekk. Tradisjonell innredning og god finish med bruk av brasiliansk treverk (Mahogny Linheiro). Både i forpigg og akterlugar var det speil i fotenden. En detalj vi snart vil se blant europeiske seilbåter? Brasil har kun to verft som bygger større seilbåter, tross for at utenlandske båter blir skattet hardt for å beskytte egen industri. Men det kan tyde på at skatten også har hindrer markedet til en naturlig utvikling, slik at grunnlaget for  bygge opp egen industri har blitt borte.

Store motorbåter

Azimut fikk stor oppmerksomhet blant motorbåtene med messas største båt på 78 fot. Imponerende flytende stand med de mindre båtene på innsiden og de større på utsiden.

Seilbåt med svensk teknologi

Inne i hallen ble det også bygget en seiljolle, Andorinha 17ft, av divinycell fra DIAB i Sverige. Barracuda, delvis eiet av DIAB, henvender seg til båtbyggere på messen.

Kun for de rike

Båtliv er ingen rimelig rekreasjon for ”hvermansen” i Brasil. Til det er båtplassene alt for dyre. Videre kan man si at Brasil ikke har noen middelklasse. En politimann tjener ca 10-12.000 kroner i måneden. De som tjener brukbart sender barna på privat skole som sluker mye av lønnen, det er få som prioriterer å bruke lønnen på båt, bortsett fra de rike. Her er mange skikkelig rike blant de veldig mange fattige. Med 200 millioner innbyggere er båtliv likevel et interessant nisjemarked i Brasil der Rio Boat Show i år genererte business for cirka 500 millioner kroner.