Førsteinntrykk: Dufour 405

HANKØ: Dufour 405 ble testet på flatt vann og 4–5 m/sek – maksimum.
HANKØ: Dufour 405 ble testet på flatt vann og 4–5 m/sek – maksimum.
HANKØ: Dufour 405 ble testet på flatt vann og 4–5 m/sek – maksimum.
HANKØ: Dufour 405 ble testet på flatt vann og 4–5 m/sek – maksimum.
TALL: Vindinstrumentene er plassert slik at rormannen ser dem.
FLATER: Dufour 405 har et markant overbygg og fine, rene dekkflater man kan bevege seg på. Vantene er plassert slik at man har god passasje på yttersiden
SALONG: Atmosfæren under dekk er koselig og «classy», men den er utvilsomt også moderne. Etter vårt skjønn en vellykket miks.
ENORM: Båten byr på klasseledende kjøleboks med to luker fra toppen, og en fra siden.
EIERLUGAR: Naturlig plass for rederen er lugaren forut, som byr på midtstilt dobbelkøye. Den er kun 195 cm lang og er kanskje litt smal i hodeenden
EIERLUGAR: Naturlig plass for rederen er lugaren forut, som byr på midtstilt dobbelkøye. Den er kun 195 cm lang og er kanskje litt smal i hodeenden
VOLUM: Godt med stueplass under køya forut.
SKAP: Det er doble skott med stueplass mellom køyene i akterlugaren.
TEKNIKK: Innerlineren har hull der skroggjennomføringene er plassert
TEKNIKK: Godt med stueplass akter i cockpiten.

Stilfull turkomfort

Dufour 405 er en herlig turbåt med et tiltalende indre som byr på mye fin bokomfort. I lite vind er båten lett-dreven – og noe mer fikk vi dessverre ikke prøvd.

Publisert Sist oppdatert

Prøveseilasen var lagt til Hankø for at vi skulle få vind og bølger. Det vi fikk, var imidlertid flatt vann og 4–5 m/sek – maksimum. Førsteinntrykket vi fikk av Dufour 405 var derfor under særs snille forhold. En båt røper imidlertid gjerne noen egenskaper også når det er slike forhold, og det Dufour 405 viste oss, var at hun er lettdreven. Det skulle ikke rare pustene til før båten oppnådde såpass til fart at man vil foretrekke å seile fremfor å gå for motor. Og med forseilet på rull og «stack-pakket» storseil er det fort gjort å sette seil.

At rormannen har en fin plass ved et av de to rattene, viste også båten oss, men hun røpet ikke hvordan hun er å finstyre. Til det var det altfor mye slark i styresystemet til prøvebåten til at det var mulig. Det er en justeringssak, og vi tror Per Øyvind Iversen hos importøren Blue Peter AS når han sier at styringen lar seg trimme til å være helt uten slark. Det var den på Dufour 45en vi seilte rett etterpå.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER