Boot 2019

Slik får du mest ut av messebesøket

Båtutstillingen Boot krever forberedelser, ellers blir det endeløs køståing.

Publisert   Sist oppdatert
STIL: Det er en praksis å fremstå ekslusivt. Det kan virke fremedgjørende for nordmenn. Etter ti år i Dusseldorf har jeg aldri besøkt CNB som lager spennende båter.
STIL: Det er en praksis å fremstå ekslusivt. Det kan virke fremedgjørende for nordmenn. Etter ti år i Dusseldorf har jeg aldri besøkt CNB som lager spennende båter.

 

For å få sett de båtene du ønsker må det gjøres avtaler. Man må skrive seg på lister. En praksis som kun noen svært få eksklusive verft tidligere praktiserte, griper nå om seg. Og ikke alltid med hell.

Gjør forberedelser

For å få mest ut av messebesøket, må du på forhånd finne ut av hva du vil se, sende mail til norske forhandleren, og komme deg på listen. Det vil gjøre besøket mer effektivt. Er du ventet kan du passere lange køer, som om du har VIP-adgang til et utested.

FOLKLIG: Firts, tidligere Seascape dele,r stand med Beneteau, men uten sperring. Det dro folk.
FOLKLIG: Firts, tidligere Seascape dele,r stand med Beneteau, men uten sperring. Det dro folk.

Selgere vil gjerne ha tid og plass til å vise frem båtene, og det er i konflikt med det store antallet besøkende. Mange vil se de største båtene, men rundt Amel, Oyster, Swan og Solaris var det ingen kø på Boot. De fleste besøkende her vet hvordan det fungerer, og skjønner også hvorfor det er slik. 

Ventet tre dager

Beneteau er et verft med båter i alle størrelser. Nå ønsker de å bli eksklusive. Resultatet ble en klønete adgangskontroll. Først var det kø for registrering. Noen pene jenter brukte svært mye til på å knote ned navn og epostadresse. Du måtte fortelle hvilken båt du ville se, og så vente til en selger som snakket ditt språk, og kjente denne modellen, var tilgjengelig. Beneteau fikk nok tak i de som vil kjøpe båt i år, men gikk samtidig glipp av potensielle kjøpere som ikke er i kjøpsmodus i dag, men kanskje om fem eller ti år. De har nok et langt mer positivt syn på Seascape som delte stand, men var helt åpent. 

ENKELT: Hallberg-Rassy ønsker alle velkommen. Standen er enkel, og velorganisert.
ENKELT: Hallberg-Rassy ønsker alle velkommen. Standen er enkel, og velorganisert.

Det tok meg tre dager før jeg fikk sett Oceanis 30.1. Det er så mye å se i Dusseldorf, og hvert minutt må brukes effektivt. Slik er det flere enn meg som tenker. Ikke alle kan vente tre dager heller. 

Ulik praksis

Hallberg-Rassy er mer skandinavisk i tankesettet. De behandler alle likt, og inviterer alle om bord, også på store 57. Verftet går nå godt, men har en billig stand. Her er det ikke lysekroner og rennende vann som skal kommunisere at produktet er for fiffen. Hallberg-Rassy ble nok en gang tyske folks drømmebåt i Yachts undersøkelse. I Dusseldorf er også Hallberg-Rassy en av få drømmebåter folk får se. 

Bavaria, Jeanneau og Hanse har også en helt åpen stand. Hanse har en adgangskontroll på den største modellen. 

Mest folkelig er standen til Bente. Bente viser frem en av messas mest spennende båter, og viste frem tegninger på en ny 28-foter, og viste frem BEN24 og BEN39. Verftet er ungt, og standen har en ungdommelig hipsterstil. Her er det en bar, og det serveres håndverksøl som nytes på enkle benker. 

ITALIENSK: Solaris har alltid hatt jålete stander. Her blir du servert espresso om du er innenfor.
ITALIENSK: Solaris har alltid hatt jålete stander. Her blir du servert espresso om du er innenfor.

Elan har en oppsiktsvekkende stand. Her ligger de to utstilte båtene i hvert sitt basseng, det ene over det andre. Mellom bassengene er det et fossefall. Standen er stor for å vise bare to modeller. Jeg forstår ikke helt hva de vil med det fancy opplegget.