Seilernes verden

Dyktige seilforeninger

Publisert Sist oppdatert

Setningene er ikke alltid så veldreide eller bildene helt skarpe, men jeg synes det likevel er en fryd å lese foreningssidene her i SEILmagasinet. Det er imponerende å være vitne til hva som legges ned av engasjement, entusiasme, kreativitet, arbeid og endog kjærlighet for at foreningenes seilere skal ha et best mulig tilbud. At det aller meste foregår på frivillig basis, styrker ytterligere denne beundringen.

Bare det å fylle seilforeningssidene med innhold i hver utgave, er en ikke ubetydelig jobb – for ikke å si en uriaspost. Alle som har hatt en slik jobb, vet hva det innebærer av purring på bilder og tekst fra bidragsytere i foreningen.

De foreningene som har valgt å vise seg frem for hele seilNorge i SEILmagasinet, og som jevnlig tilbyr alle sine medlemmer informasjon og et livstegn, har etter min mening valgt riktig strategi. Og de som utfører denne oppgaven, gjør en svært viktig jobb for foreningen sin.

SeilNorge etterlyser oppmerksomhet i media, men alle seilforeningene her i SEILmagasinet har gjort noe med det og tatt skjeen i egen hånd. Gjennom de tilsammen 120 sidene de har i bladet hvert år, er de blitt svært synlige blant seilere i Norge. Alle seilinteresserte vet nå hva som skjer og hva som særpreger en forening som for eksempel Åsane, Oslo eller Fredrikstad. Jeg våger også den påstanden at denne synligheten har styrket foreningstilhørigheten blant medlemmene. En forening som er kjent i seilNorge, er man stolt av å være medlem av.

Foreningenes egne nettsider, Facebook, Twitter-konto etc. er blitt viktige og helt vesentlige i en forenings informasjonsarbeid, men det å basere seg utelukkende på disse mulighetene, har én ikke ubetydelig ulempe: Dette er informasjonskanaler kun for dem som aktivt oppsøker informasjon. En slik informasjonsstrategi vil derfor dele foreningens medlemmer i to grupper; de aktive og de passive. Ved å sende et godt, gammeldags blad i posten til alle medlemmene gir man alle et innblikk i hva som foregår – og dermed skaper man også foreningstilhørighet og et insitament til å være medlem.

Vi arbeider stadig med å forbedre produktet SEILmagasinet, og i løpet av 2014 håper vi også å kunne tilby bladet i digital form til alle abonnenter og foreningsmedlemmer. Vi har også nylig igangsatt prosjektet «Det store seilløftet» for å forsøke å hjelpe foreningene i SEILmagasinet til ekstra økonomiske midler og synlighet.