Den utvalgte: Båtkonstruktør Eivind Amble

– Hybridbruk har vi da holdt på med lenge

– Hybridbruk har vi da holdt på med lenge

– I bilbransjen gjøres det et stort nyhets- og miljønummer av hybridbilene, men som seilere har vi jo levd etter denne modellen lenge gjennom å veksle mellom fremdriftsmaskineriene seil og motor, sier denne ukens utvalgte, båtkonstruktør Eivind Amble.

Publisert Sist oppdatert

Eivind Amble er opptatt av miljøet – og arbeider for det. Akkurat nå arbeider han med et miljø-prosjekt for ICOMIA, International Council of Marine Industry Associations.

BÆREKRAFTIG BÅTLIV. – Opprinnelig skulle det stiftes et miljøfond innen båtindustrien, men på grunn av tidens økonomi begrenser vi oss nå foreløpig til skaffe oss en oversikt over hva som gjøres av det som kan komme inn under betegnelsen «et bærekraftig båtlivsprogram», forteller Eivind Amble.

– Seiling er miljøriktig til tusen, men også vi trekker ressurser ut av naturen. Det gjør vi gjennom å kjøpe nye båter og nytt utstyr. Alt skal produseres, og det krever forurensende ressurser, sier han og mener at det mest miljøvennlige vi kan gjøre, er å ta vare på de gamle båtene og drive produktpleie for å holde dem i gang.

Å VÆRE UNDERVEIS. Eivind Amble er ikke i tvil om at seiling har fremtiden foran seg, og han mener at det er en forskjell på seiling og motorbåtliv – i alle fall nå med flåten av store, hurtiggående motorbåter.

– Tidens melodi er at man må ha andre former for fremtidsmaskineri en ressurskrevende motorer og man må gi avkall på farten. Jeg har sans for Carl Emil Petersens ord: «Det er underveis at jeg lever».

Carl Emil Petersen var underveis i flere år da han seilte jorden rundt med Colin Archer-skøyta RUNDØ. At han levde underveis, vil nok ingen betvile!

FRA LAND TIL VANN. Eivind Amble kan fortelle at det i EU for tiden foregår et stort program som heter «Fra land til vann».

– Det går på at transporten skal komme ut på vannet. Der kreves det ikke bygging av noen veier og ute på havet er det plass i massevis. Også turismen skal man i større grad hjelpe ut på vannet. Flaskehalsen i denne målsettingen, som også har med redusert ressursbruk å gjøre, er foreløpig havnekapasiteten rundt om, sier han.

SEILBÅTKONSTRUKTØR. Amble er en kjent båtkonstruktør – i første rekke av motorbåter – men han har aldri lagt skjul på at det er seilbåter som ligger hans hjerte nærmest. Hero 101 og Hero 107/114 er kanskje hans mest kjente konstruksjoner, men han står også bak Micro Cupperen A-55, motorseilerne Fjord 28 CS og Fjord 33 MS, pluss flere one off-båter, blant annet LIZ OF HANKØ og Halvtonneren FRAM VIII, som kronprins Harald tok 4. plass med i VM i 1983.

Fjord 33 MS, motorseiler konstruert av Eivind Amble.
LIZ OF HANKØ

OPTIMIST-SEILER. – Min egen seilkarriere startet med pram og badekåpe, og gikk via jolleseiling til havseiling. Til slutt har det endt med Optimistjolle-seiling. Jeg kjøpte to Optimister, en til barnebarnet mitt og en til meg, så kunne vi seile mot hverandre på hytta i Portør, sier Amble.

Nå til dags blir det mest seiling gjennom PCen, for han følger nøye med på både Volvo Ocean Race og Vendee Globe.

– Jeg blir stadig like imponert over alle de som orker å være med på dette og hva de får til, sier han og holder alene-seilerne Vendee Globe som de aller, aller tøffeste.

BEKYMRET. Båtkonstruktøren Amble, som nå er pensjonist, men aktiv sådan, synes det vanskelig å uttale seg om dagens båter, men han har en bekymring:

– Jeg har flere ganger vært i retten som vitne og jeg har sett hva som lages. Min bekymring er at det økonomiske presset hos båtprodusentene går på bekostning av sikkerheten og forståelsen hos båtbyggerne av at det er nødvendig å bygge båter som holder uansett vær. Jeg har dessverre sett altfor mange båter klappe sammen, enten det er utstyret som har sviktet eller skroget som har delaminert, sier han.

Om nåtidens båtdesign og båtenes estetiske form er han tilbakeholden.

– Hva skal jeg si? Jeg synes det er vanskelig å ha noen mening, men det er mye merkverdig, synes jeg.

GAMLE STORHETER. Innen konstruktørfaget er det flere aktører han har latt seg imponere og fascinere av, og utvalget av dem han nevner, røper at det er historiens storheter mer enn de moderne konstruktørene, som har gjort inntrykk:

– Olin Stephens rager høyt, og jeg morer meg stadig vekk over Uffa Fox (1898–1972). Han tegnet, bygd og seilte båter og gjorde mange rare sprell. William Garden (1918) har fenomenale tegninger og en enestående strek. Og så var det Nathanael Green Herreshoff (1848–1938) som etter hvert ble blind og formet båtene med fingertuppene. Det er mange gode blant de gamle, mener Eivind Amble.