Eksos som kommer tilbake i cockpit
Hei.Har MD5B i Fenix. Hele eksosanlegg fra motor til utløp bak er tett og ok,likevel er det såpass turbulens bak akterspeilet så det kommer en god del eksos tilbake i cockpit, samme om farten er 2,knop eller 5,knop.Har hatt et uhell med impeller som røk så motor gikk varm, måtte likevel kjøre til havn ca 15.min på tomgang(masta var ikke montert enda)Kan impeller rester stenge i blokka,det var ikke noe rester igjenn i slanger fra motor til antihevert og tilbake til motor.Kan dysa ha tatt skade.Vet ikke om denne er gjort noe med etter motoroverhaling for 6år siden (for tidligere eier).Har spurt en del andre Fenix eiere, men de har ikke dette problemet,har ikke justert ventiler,motor starter fint,går fint,bruker ikke olje. Har ikke noe dieselmotor erfaring.Motor er saltvann kjølt,hva er lurt å gjøre nå.Mvh Eyolf Larsen
Noen båter har det med å trekke inn eksos fra akterspeilet og det kan være plagsomt. Det kan løses ved å montere en eksosslange på utvendig eksosrør. Hvis det er mulig for deg ville jeg prøbf det. Da går eksosen ut under vann og sprer seg på en litt annen måte. Impellerrester kan ligge igjen i motorblokka, men hvis motor ikke går varm så går det nok greit så lenge du kjører med saltvannskjølig. Motor kan ved varmkjøring "skjære" seg, men går sjelden ut over dyse.
Tom