Seascape-skaperen vil gjøre planende kjølbåter
Ekstremt tilgjengelige
Seascape er den nye gutten i klassen, og de vil gjerne skape endringer. Andraz Mihelin mener at det er opp til produsentene å vise vei. Ikke kundene. Han vil gjøre det ekstreme tilgjengelig.
– Kan du være litt mer konkret? Hva er forskjellen mellom de båtene dere vil lage, og dem som allerede er på markedet?
– Vi tror at det som først og fremst definerer morsom seiling i dag, er å plane. Vi har bruk for båter som kan plane under normale vindforhold, la oss si 5–7 m/sek. De kan være store eller små, men planende båter er morsomme å seile! De båtene som var tilgjengelige da vi begynte å bygge den første Seascape 18, kunne ikke det. Det var praktisk talt ikke noe på markedet. Enten var det desiderte sportsbåter som Melges 24, som trenger et mannskap på fire-fem seilere, og som er ganske kompliserte å seile, eller det var båter fra Beneteau, J/boats eller Archambault, som gjerne skulle kunne levere den typen seilegenskaper, men som ikke gjorde det. De er egentlig ikke planende båter, av en eller annen grunn er de endt opp som deplasement-båter, selv om de ble solgt som ekte performance-båter. Enten har de forsøkt å tilpasse seg bestemte måleregler, og derfor bygd båtene tyngre og mindre stabile, eller byggeteknologien har vært for tradisjonell. Det kan også være andre årsaker, men uansett: Den typen båter vi lagde, fantes ikke på markedet. Og vi oppdaget fort at de fleste kundene til den første modellen vi lagde, Seascape 18, ikke var regattaseilere. De var turseilere som ønsket en lettseilt, morsom og planende båt. Og plutselig hadde vi åpnet et nytt marked.
Gullabonnement
Blad og digital
795,-
pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER