ÅRETS BÅT 2020

Markedet vil ha noe spesielt

Verftene må utvikle sin konsepter for å overleve, men hva som er den rette veien er det umulig å forutse.

Publisert

Testing av årets mest spennende båter er en unik sjanse til å møte verftene, og høre om hva slags strategi de har for å vokse eller holde seg levende. En klar tendens er at kjøperne er blitt mer åpne for nye ideer, og at de tradisjonelle og konservative konseptene vil møte døren.

– Amel har i likhet med Hallberg-Rassy og Oyster vært verft som har blitt oppfattet som konservative og litt trauste. Alle tre har vært gjennom en forvandling og økt salget. Amel har forkastet inngrodde løsninger, uten protester, og Oyster følger etter. Alle disse tre verftene har velstående kunder litt oppi alderen, kjøpere som har klare meninger om hva de vil ha, eller ikke ha, men det er tydelig at brede hekker ikke skremmer vekk kunder.

Jollegarasje har vært en trend for større seilbåter. Dette hadde Amel på sin 64-foter, men de har vraket løsningen for den nye 60 foteren. De følger Oyster som mener at en jollegarasje alltid er for liten, og at daviter er en bedre løsning. Det gir mer fleksibilitet, og tar mindre plass.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her