Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Test fra arkivet: Elan 31

Den raskeste

Elan 31 var stortestens mest sporty båt, og den morsomste å seile, men er også trangere under dekk, og koster litt mer.

PLANLØSNING: Elan 31 har en standard planløsning for båtstørrelsen. Lavt fribord gjør lugarene mindre.
PLANLØSNING: Elan 31 har en standard planløsning for båtstørrelsen. Lavt fribord gjør lugarene mindre.
RIGG: Elan 31 har en høy og effektiv rigg.
RIGG: Elan 31 har en høy og effektiv rigg.

Vi tar frem tester fra arkivet og gjør dem tilgjengelig på SEILmagasinet.no. Vi har gått 14 år tilbake og funnet en stortest av 30-32-fotere hvor her presenterer vi Elan 31. Testen ble skrevet og utført av Curt Gelin, Mikkel Thommesen og Axel Nissen-Lie og ble publisert i Seilas 9-2006. Testen var på 13 sider i bladet, og da måtte vi være gjerrige med bruk at bilder. Saken vil bli etter hvert flettet sammen til et stort rigg med langt flere bilder enn hva vi publiserte i 2006.

Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.

Elan 31 svarte til forventningene, den var rask, har et bra, om enn trangt interiør, vakre linjer, bra kvalitet og fremstår som en harmonisk båt. På minussiden er at den er trangbodd og at tung å styre.

Sporty

Å sammenligne Elan 31 med rene turbåter faller ikke helt heldig ut da Elanen har mer av en regattabåt i seg. Båten representerer imidlertid et alternativ og passer bra for en familie som ønsker seg en noe mer sporty båt. Elan 31 er heller ingen nyhet ettersom den første båten ble sjøsatt allerede i 2003. Konstruktøren Rob Humphreys beskriver målet som var å skape en moderne, behendig og rask båt. I brosjyren fremgår deplasementet til 4 500 kg. Det er noe mer enn for de fleste familiebåter på 31 fot. Elan 31 er velproporsjonert med fine linjer. Fribordet er lavt og masten moderate tolv meter, men seilarealet med genua er det største av de båtene som var med i testen.

Den tok ellers bra høyde og seilte bra. Påtagelig akselrasjon i kastene.

Rorkult

Elan 31

LOA9,20 m
Lvl8,21 m
Bredde3,20 m
Dypg.1,85 m
Depl.4 500 kg
Kjølvekt1 300 kg
Seilareale56,1 kvm
Masthøyde12,0 m
LYS1,19
CE kategoriB Offshore
MotorVP 19 hk
Diesel44 liter
Vann140 liter
DesignR Humphreys
ByggerElan
NasjonalitetSlovenien
Antal sjøsatt205/2002
Sjøklar975 150kr
Med utstyr1 019 476 kr
Mål under dekk i cm
BåtElan 31
Ståhøyde180
Pantrybenk87
BB køye197 x 100
SB køye197 x 59
Akterkøye202 x 150
Forpigg220 x 175
Benklengde183

Cockpitbenkene er lange, men lave og sittekomforten kunne ha vært bedre. Det er imidlertid lett å bevege seg i cockpit. Rorkulten tar liten plass og det er ikke noe fast bord som står i veien. Dessverre brøt rorlageret sammen og gjorde styringen tung under press. Rorkulten er for kort. Vinsjene var bra plassert.

Stor, men for grunn cockpit. Motorinstrumentene er plassert feil.
Stor, men for grunn cockpit. Motorinstrumentene er plassert feil.
Fint våttøyskap på toalettet.
Fint våttøyskap på toalettet.

Kvalitetsbygg

Båten er støp i vakuumbagget enkellaminat, en metode Elan 31 er alene om blant båtene i testen. Det skal gi større styrke med samme vekt. Dypgående er 1.85 m med jernkjøl som utgjør 28 prosent av båtens totalvekt. Det er i minste laget for trygg seiling når det begynner å blåse og båten er sertifisert for B - offshore, ikke A for Ocean.

Innredningen ikke blant de største, men scorer poeng på godt håndverk, med runde hjørner, fin khayamahogny og flotte beslag. Bra kvalitet på trearbeidene gir dette en hyggelig innredningsløsning. Likevel er innredningen trangere enn på de andre båtene i testen. Kvaliteten på det man ikke ser virker betryggende.

Sterke sider: Raskest i klassen, Livlig å seile, Bra utførelse på trearbeidene, Lang akterkabin

Svake sider: Tung å styre, Lett jernkjøl, Trang innredning, Grunn cockpit

Bengt Falkenberg

Elan 31 er en sann cruiser/racer med gode egenskaper for den seilglade familien familien.

Aroa Issa

Den beste båten å seile. Sprek, men behaglig og trygg å styre. Jeg som ikke er så lang satt bra i cockpit. Båten er tung å manøvrere, og vil ikke bli godkjent som skolebåt. Fin innredning med vakkert trearbeide.

Lena Jexby

:Elan 31 er en herlig seilbåt, testens beste. Men cockpit er liten og innredning er trang. Det gjelder også toalettet. Pluss for hengeskap. Pantry har liten arbeidsflate og kun én skuff. Mørkt under dekk. Bra akterkabin, men liten forpigg. Til tross for at dette er en herlig seilbåt er dette ikke et alternativ for oss familieseilere som skal på mange ukers seiltur.

Curt Gelin

På transporten fra Marstrand i 6-7 m/sek var Elan 31 rask og direkte i bevegelsene. Dessverre var roret tungt, særlig i manøvrene. Stabiliteten er ikke stor, men båten er sluttstiv og med rev og kryssfokk bør båten klare seg bra også når det blåser. Det mest positive er innredningen som har utmerket lakkfinish, fine detaljer og flotte låser til lukene.

Curt Gelin: På transporten fra Marstrand i 6-7 m/sek var Elan 31 rask og direkte i bevegelsene. Dessverre var roret tungt, særlig i manøvrene. Stabiliteten er ikke stor, men båten er sluttstiv og med rev og kryssfokk bør båten klare seg bra også når det blåser. Det mest positive er innredningen som har utmerket lakkfinish, fine detaljer og flotte låser til lukene.

Lavt fribord gjør også akterlugaren trang.
Lavt fribord gjør også akterlugaren trang.
Smalt forskip gir trang forpigg
Smalt forskip gir trang forpigg
Elegant salong, men testens trangeste.
Elegant salong, men testens trangeste.