Test fra arkivet: Elan 410

Elan 410 - Prisgunstig kombinasjonsbåt

Elan 410 er den båten som best kombinerer familiebåtens komfort med regattabåtens fart.

Publisert Sist oppdatert

Høsten 2007 testet vi det som var av 40-fotere på det norske markedet, og delte testen opp etter raske seilbåter, luksuriøse seilbåter og familieturseilere. I Seilas 1-2008 presenterte vi de fem raske, og hver av disse båtene blir i uken presentert i egen artikkel. Testene ligger åpen til hele rapporten er publisert. Testen ble publisert over åtte sider i bladet.

Den norske forhandleren Tor Hove har vært aktivt med i utviklingen av Elan 410 som ellers er tegnet av verftets husdesigner Rob Humphreys. Båten er en oppfølger av suksessbåten Elan 37 som i Norge er blitt svært populær, ikke minst på grunn av seilegenskapene. Båten er den som skårer høyest i testpanelet når man legger til grunn både seilegenskaper og innredning. En av årsakene er at båten gjør et godt visuelt inntrykk. Alt ser riktig ut. Rigg, dekkslayout, og cockpitkomfort fungerer som det skal, uten at regattaegenskapene later til å gå ut over båtens kvaliteter som turbåt.

Suveren kombinasjonsbåt

Når det er sagt appellerer nok båten mest til den som skal kombinere familiebåtens kvaliteter med aktiv regattaseiling. Like viktig for begge er at båten er stiv og håndteres lett med få personer om bord idet få justeringer er påkrevd før det virkelig begynner å blåse, og da er det lett å reve. For den særlig regattainteresserte kan båten leveres med karbonrigg.

ERGOMETRISK: Cockpit er tilpasset både regatta- og turseilernes behov.
ERGOMETRISK: Cockpit er tilpasset både regatta- og turseilernes behov.

Gode forhold i cockpit

Cockpit er ergometrisk utformet, også med hensyn til tur- og regattaseilernes behov. Et stort ratt, utpreget bruk av kulelager i blokker og kraftige vinsjer gjør håndteringen enkel. Styringen er presis med et ror stort nok til at båten bare i ekstreme tilfeller føles ute av kontroll. 110 prosent genoa gjør båten letthåndterlig for et familiemannskap.

God plass og fine løsninger

Under dekk er det mer plass enn hva man forventer i en båt av denne størrelsen, med god stueplass og komfortable lugarer i et ellers praktisk interiør med lyst treverk og moderne, elegante linjer. Her er godt med håndtak langs taket og under alle vinduene. Byssa har flere interessante detaljer, blant annet en uttrekkbar hylle ved siden av komfyren og et drenert rom for oppvaskutstyr i vaskens bakkant.

Elan har den beste innredningen.
Elan har den beste innredningen.
BYSSA: Med flere smarte detaljer.
BYSSA: Med flere smarte detaljer.

Posistivt fra testerne

Svenning Torp: – Dette er en skarpseiler. Den er god å styre, men har også en flott innredning. En god kombinasjon av seilegenskaper, design og

bokomfort. Også Rudolf Ugelstad likte båten godt. Han ga toppkarakterer for seilegenskaper, rigg og dekksutstyr samt cockpit, komfort og layout.

– Verftet fortjener ros for jevnt god kvalitet under dekk, både på materialvalg og layout og her var nok stueplass. LYS-tallet på 1.40 skal det imidlertid bli vanskelig å seile opp til, frykter han.

I Norge selges Elan 410 med blykjøl, performance cruising dekksutsyr med tyskerskjøte, radialsydd storseil og 110 prosent genoa i sandwich laminatduk fra North, varmtvann, landstrøm og landstrømslader som standard.

Akterlugarer
Akterlugarer
BOKOMFORT: Forpigg som inviterer til ferieturer.
BOKOMFORT: Forpigg som inviterer til ferieturer.
ELAN 410: Imponerende bysse. I akterkant av byssa finnes et skikkelig våttøyskap.
ELAN 410: Imponerende bysse. I akterkant av byssa finnes et skikkelig våttøyskap.
Powered by Labrador CMS