Elbåtene kommer

Vil gjøre eldrift billigere enn fossilt

Green Marine utvikler en elektrisk påhenger. De har tro på en elektrisk framdrift, og har fått med seg eksperter på laget.

Publisert Sist oppdatert
OPTIMISTER: Simon Jensen fra Abtery og svenske Niclas Swanér fra GreenStar Marine har tro på at eldift er fremtiden også i båt.

Vi fikk en prat med danske Simon Jensen fra Abtery og svenske Niclas Swanér fra GreenStar Marine om den nye påhengsmotoren på over 200 hester på messen i Sverige. Motoren som ble vist frem er en konseptversjon hvor teknologien testes ut. Motoren som en gang kommer i salg er under tidlig under utvikling. Det svenske selskapet skal bygge et nytt undervannshus som skal tåle langt mer krefter, enn undervannshuset fra Evinrude som brukes på konseptmodellen. 

Simon Jensen fra Abtery er ekspert på elektriske drivlinjer, og selskapet har jobbet med å utvikle løsninger for bilindustrien.

Enklere og billigere båtliv

Målet for produktet er å skape en løsning som blir ett enklere og billigere båtliv på sikt. Selve motoren skal koste mindre enn en tilsvarende bensinmotor med samme ytelse. Batteripakken blir selvfølgelig kostbar, men prisene faller, og med høy bensinpris, så vil en elektrisk løsning bli billigere. Hvor langt tid det vil ta før elektrisk går i pluss, er avhenging av kjøremønster og batteristørrelse.

Over 50 knop

På RIBen, en Hava 700, vist frem i Marstrand er det montert en batteripakke på 54 kWh. Den er plasert i to deler under dørken. Til sammenligning har største Tesla 100 kWh, mens nyeste utgave av Nissan Leaf har 40.

Elpåhengeren drar 140 kW på full fart som gir en fart på 50 knop, men i slike hastigheter blir batteriet tappet raskt. Det vil være tomt på under 20 minutter.

Men i 30 knop, vil forbruket være lavere, og under gode forhold vil batteripakken vare i en time. Du kommer langt i løpet av en time i denne farten. I 16-18 knop vil batteriet har nok energi til en tur fra Marstrand til Skagen. 

Langturpar kaster ut dieselen og satser elektrisk. 

Kan hurtiglades

Både motoren, batteriene, og all elektronikken er komponenter fra bilindustrien. Båten har også en standard CCS-kombolader, slik vi finner på europeiske elbiler. Med denne laderen kan batteriet lades med 50 kW likestrøm, som teoretisk gjør det mulig å lade batteriet på vel en time, men slike ladere finnes bare langs landeveien, som betyr at båten må på henger for å fylle energi kjapt.

Med vanlig landstrøm vil det ta 16 timer å få ladet opp. Det betyr at du etter en natt i Skagen, kan reise tilbake til Marstrand, etter å ha kjøpt strøm for ca 50 kroner.

Overført til farvannet på Østlandet, kan du med denne kjøre tur/retur Oslo Tønsberg for 100 kroner.

SEILmagainset var med på en 25 nm tur i Arcona 410 Hybrid. Les om våre erfaringer her. 

Prisene faller

Simon Jensen er batteriekspert, og har tro på både prisfall og ny teknologi. Han forteller om en utvikler i Spania som bruker grafén og svovel i batteriene, som gjør at energien kan pakkes enda tettere, og batteriene kan produseres med billigere råvarer.

LES: Nå blir seilbåtene enda grønnere

Mye elektronikk

I båten sitter det en konverter som gjør om vekselstrøm fra brygga til likestrøm på batteriet. Denne øker også spenningen fra 240 volt til 400.

Strømmen fra batteriet til motoren er på 400 volt likestrøm. Under motordekselet blir denne konvertert til vekselstrøm, som den børsteløse elmotoren bruker. Både omformeren og elmotoren blir avkjølt med vann.

En full ferdig elmotor er planlagt lansert i 2019.

 

I mai testet vi tre elektriske påhengere mot én bensinpåhenger for jolla, eller mindre båter.

Les testen Bensin mot strøm. 

 

200HK: Motoren er elektronisk begrenset til 200 hk. For å få mer kraft kreves det ett kraftigere undervannshus.
55kWh: Batteriet er på størrelse med siste generasjons elbiler. Nissan Leaf har 40 kWh, Hyundai Kona 60 kWh.
RIB: Motoren er montert på en RIB som har en toppfart på 50 knop.