BÅTEN MIN: Fortissimo 33

Konstruktørens egen drømmebåt

Ann Nordal og Jørgen Østensen gikk fra tresnekke til plastseilbåt og satte inn elektrisk motor.

Publisert

Jeg greier ikke helt å plassere den, men det er noe kjent ved de klassiske linjene. Båten som ligger ved siden av meg på opplagsplassen, der jeg er oppe noen dager for bunnsmøring etter vinterens boblehavn, kan minne litt om en Folkbåt, langkjølt og plattgattet med et stort utenpåliggende ror. Men den er altfor stor, og dessuten brøkdelsrigget. En uvanlig rigg på større langkjølte båter, blant annet fordi de gjerne ble konstruert før brøkdelsriggen slo igjennom på turbåter.

Så jeg må jo bare spørre paret som står og skraper gammelt bunnstoff av det voluminøse undervannsskroget. Det er en Marieholm Fortissimo 33, får jeg vite. Marieholm er jo velkjent og Fortissimo har jeg nok også hørt om, men uten altså å kunne plassere den når jeg ser den. Nysgjerrigheten blir ikke mindre da jeg får høre at båten er tegnet av Norlin, som eierne ikke vet så mye mer om. Etter å ha holdt på med disse artiklene noen år, vet jeg en del om mange kjente båtkonstruktører, og kan opplyse eierne om at båten deres er tegnet av Sveriges kanskje mest kjente konstruktør – som også står bak flere av Albin-båtene og Najader og Sweden Yachts og mange flere som jeg også har presentert i «Båten min».

LYS-tallets far

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her