Klare for Shetlandstur

KLARE: Gutta legger nå ut i Nordsjøen med Shetland som mål.
KLARE: Gutta legger nå ut i Nordsjøen med Shetland som mål.

En solskinnshistorie en vinterhelg

Raymond Myhre og Andre Rønningen måtte bryte turen til Shetland på grunn av autopilot feil. Nå er feilen rettet. 

Publisert Sist oppdatert
PROBLEM: Drivenheten til Raymond Myhres autopilot er slitt i stykker. Den må fikses før kursen settes mot Shetland.
PROBLEM: Drivenheten til Raymond Myhres autopilot er slitt i stykker. Den må fikses før kursen settes mot Shetland.

Tannhjul i plast

Båten til Myhre har en autopilot fra Raymarine. Den har fungert i over 15000 nautiske mil. Drivenheten skal takle båter opp mor 20 tonn, det dobbelte av Myhres First 42, men forholdene i Nordsjøen ble for tøffe. 

– Det finnes slike tannhjul i metall. Det er det første jeg skal gjøre når jeg returnerer fra turen, forklarer Myhre. 

Tre rev og stormfokk

– Vi legger ut med tre rev og stormseil. Dessverre er vinden nå mer i trynet, forteller Myhre. I Nordsjøen skal vinden blåse fra Nord nordvest, dreiene mot nordøst i morgen. Det vil gi Myhre gunstige forhold. På det meste vil det blåse 9 m/s, men minkende. Distansen er på 215 nautiske mil. Kurs 290 grader. Du kan følge båten via AIS så lenge den er i rekkevidde her. 

NYTT: Nye tannhjul i drivenheten til autopiloten.
NYTT: Nye tannhjul i drivenheten til autopiloten.
TØFT: Raymond Myhre og Andre Rønningen fikk tatt video av forholdene i Nordsjøen på fredag.
TØFT: Raymond Myhre og Andre Rønningen fikk tatt video av forholdene i Nordsjøen på fredag.
DREID: Nye tannhjul til autopiloten er spesiallaget.
DREID: Nye tannhjul til autopiloten er spesiallaget.