OL 2020

Enstemming ekspertpanel støtter tanken om havseilas i OL

Det årlige Yacht Racing Forum ble avlsuttet på Malta idag med en spennende debatt om seilsportens fremtid

Publisert   Sist oppdatert

Det var et svært kompetent og frittalende panel arrangøren hadde satt sammen til avslutning og klimaks for årets Yacht Racing Forum som har vært holdt de to siste dagene i Maltas hovdstad Valetta. Redaktøren av bladet Seahorse, Andrew Hurst, var ordstyrer for et panel bestående av Alastair Fox, World Sailing, Ed Baird, Juan Kouyoumdjian, Ken Read og Volvo Ocean Race-sjefen Mark Turner.

Turner hadde i et tidligere foredrag etterlyst rekrutteringsseilaser til Volvo Ocean Race, slik man har det til Vendee Globe-seilasen i Frankrike med Mini Transat og Figaro-klassene, og han mente at en havseilas i OL, gjerne med et blandet lag, ville være nettopp en innsprøytning Volvo Ocean Race trengte.

Han fikk full støtte av dette, ikke minst fra Fox som event-manager i Sailing World, tidligere ISAF. Også Juan K., Baird og Reed støttet en slik mulighet som neppe vil materialiseres til OL i Tokyo, men som vil kunne være aktuell i 2024.

Ingen i panelet anså seilsportens posisjon i et fremtdig OL i fare, men det var enighet om at seilsporten må fornye seg for å sikre interessen både hos utøvere, TV og publikum på land.

Star-ligaen hadde tidligere på dagen presentert sitt format med kvalifisering og finaler og konseptet med trebåtsfinale ble fremmet fra salen og diskutert i panelet der særlig World Sailings mann kunne bekrefte at et nytt format med finaler der OL-mesteren må vinne siste seilas, blir å se i enkelte klasser allerede i Tokyo.

Endringer i Volvo Ocean Race

Mark Turner presenterte noen av de mange utfordringer Volvo Ocean Race står overfor, og han vil i løpet av de neste par månedene måtte ta stilling til intervallet mellom seilasene, mono eller multihull, der hjertet, ifølge Turner, sier multi, mens fornuften sier mono.

Skal den nye VOR-klassen på plass allerede i racet etter det neste, eller først i seilasen deretter – og skal man utvikle en båt bare for Volvo Ocean Race? Eller skal man seile i en klasse som også kan delta i andre seilaser, som IMOCA60, og endelig, skal Volvo Ocean Race i fremtiden gå uten stopp eller med anløp som i dag? En non stop-regatta blir i så fall den første i sitt slag, med mannskap på 5-6 personer.

Det eneste som var klart på nåværende tidspunkt er at det vil bli seilt i entypebåter, også dersom man velger IMOCA60.

Full fart i Star

Jack Griffin, Business Development Manager, Star Sailors League, presenterte finalen i Star Sailing League som starter i dag på Bahamas – dessverre uten Eivind Melleby på deltagerlisten. Griffin var opptatt av å undersreke at dette ikke først og fremst skulle være en regatta med fokus rettet mot Starbåten, men på deltagerne, som er som et hvem er hvem i olympisk seiling.

I tillegg til verdens beste Star-seilere de siste årene deltar samtlige medaljevinnere i Star, og flere av de beste fra Finnjolle-klassen. Publikum kan følge regattaen live på http://finals.starsailors.com

Matchseiling i katamaraner eller monohull?

Det var spørsmålet penelet, bestående av America's Cup-vinner Ed Baird, proffseiler Cameron Appleton, verdenscup-eier Håkan Svensson, og Sally Barkow fra The Magenta Project, skulle besvare.

For Svensson var svaret greit ettersom hans selskap Aston Harald har kjøpt rettighetene til World Match Racing der alle regattaene skal seiles i M32, mens de andre paneldeltagerne var mer delte i sine oppfatninger om dette.

Ed Baird mente at det var mindre viktig hva slags båttype man seilte i. Det ble fremhevet som litt uheldig at man skulle seile i samme båttype i hele serien, ettersom man har gode erfaringer med IOD på Bermuda der tradisjonell kjølbåtkompetanse teller, mens det var mulig for seilere med annen erfaring å hevde seg i J/70 eller Melges 24.

Flerskrogsseiling ville også kreve andre banekonfigurasjoner, men er en tydeligere vei i retning av America's Cup som første trinn på stigen.