Langturseilere 2010-11

Et annerledes eventyr

Et annerledes eventyr

Bli kjent med Espen og May Linn på SY MAGGIE på en drømmeseiltur fra Norge til Nord-Spania.

Publisert Sist oppdatert

- Vi har seilt på H (les: høytrykk) hele tiden siden vår avreise fra Farsund. Og strategien har vært å ta lange etapper med nattseilaser og så ligge flere døgn på samme sted og bli kjent med det, forteller Espen.

Slik har de unngått å rote seg bort i flere hindringer enn nødvendig: fiskegarn, tidevannsstrømmer og -virvler langs kysten, spesielle innseilingsforhold i ulike marinaer hvor kursen må studeres på forhånd for ikke å bli tatt av strømmen og havne et helt annet sted, etcetera, etcetera...

TIDEVANNETS UTFORDRINGER. Vel, så lett har det ikke vært likevel, men seilasene har foregått delvis i roligere forhold enn de fleste har opplevd, siden vinden løyer om natta - og den dreier mer fra nord.

- Vi har seilt langs ledene og krysset dem kun ved behov, så skipstrafikken har ikke bydd på for store utfordringer. Men tidevannet har vi lagt godt merke til, forteller Espen.

- Tenk på at vi måtte krysse med motor og storseil i Dunkerque for å komme oss ut av havna i motstrøm. Vi seilte i kanalen, som er bare 150 meter bred, så det ble mange slag!

Også i sundet før Golf du Morbihan i Nord-Frankrike opplevde de veldig sterk tidevannstrøm, men denne gangen i gunstig retning, så der slo MAGGIE sin fartsrekord: 12,5 knop.

- Det var rett og slett som å seile i en elv, poengterer May Linn.

Se videoen om opplevelsen som de har lagt ut på Youtube.

KJERRINGA MOT STRØMMEN. MAGGIE valgte ellers en rute "mot strømmen" over Biscaya, heldigvis kun i overført betydning. Istedenfor å lytte til Jimmy Cornells råd om å krysse bukta fra enten Irland eller Falmouth/Brest, seilte de til Brest og så fortsatte de med sine lange etapper langs kysten av den atlantiske bukta med kun en lang strekning på havet: fra La Turballe til Bilbao.

De har dermed blitt bedre kjent med den spanske delen av Biscaya, noe de fleste hopper over. I fjor ble det vel å merke noen langturbåter som valgte øyloffing ved kysten av Normandie og Bretagne: for eksempel DUFFEN, RONJA og BLUE VOYAGER. Men de seilte over dammen fra like sør for La Rochelle, som også HONNINGPUPP gjør i år. Disse har for øvrig akkurat kommet til Guijon i Nord-Spania.

EN DRØMMESEILAS. Biscaya-overfarten fra La Turballe til Bilbao ble velsignet med lette vinder fra vest, nordvest og så fra øst. Faktisk var det helt vindstille i perioder.

Byen var fin, den har en godt skjermet havn med en litt vrien innseiling ettersom den ene bølgebryteren ligger under vann. Men den er godt merket og selvfølgelig står den på kartet også. Restauranter, båtbutikker og livet i Bilbao falt i smak.

- Trenger du å fikse båten, er Bilbao en fin havn å besøke, er Espens råd.

VIVA L`ESPAÑA! De følgende etappene ble litt kortere for å oppleve denne regionen på nært hold. For å kompensere den høye prisen i Bilbao, overnattet de hovedsakelig på svai og brukte jolla for å besøke byene.

Til Viveiro var det bare 33 nautiske mil: de fikk seg en ankringsplass foran en flott sandstrand, nøt byens strandpromenade og fikk besøkt byens supermarked for å proviantere litt.

Fra Viveiro til La Coruña ble det 58 nautiske. Seilasen foregikk i fin bris på 8-9 sekundmeter, men akkurat innseilingen til la Coruña ble heftig: 22 sm, som tidligere sagt. Heldigvis i medvind, så de lot bare seilene stå og båten taklet det fint.

UTFORDRINGER OG OPPLEVELSER. Under denne spennende reisen har den største utfordringen for nykomlingen May Linn vært å takle tåka og en vrimmel av fiskebåter utenfor Brest.