Båten min: Kings Cruiser 33

KINGS CRUISER 33
SALONGEN: Atmosfæren i salongen er klart 1970-talls, noe ikke minst de originale putetrekkene er med på å skape.
KARTBORDET: Gjennom tidens løp og båtens historie er kartbordets ene hjørne blitt avrundet.
COCKPITEN: Med 1970-tallets smale akterskip blir ikke cockpiten større enn at det blir godt spenntak imellom benkene når båten krenger.
TOALETTET: Litt slangemenneske må man være inne på toalettet.
ORIGINAL: Denne clamcleaten fra 1970-tallet fungerer fortsatt godt som avlaster.
KRAKELERINGER: Bagatellmessig, mente selger om disse krakeleringene rundt røstjernene. Det hørte ikke Anders Aulie på og tok affære og forsterket under dekk.
PRAKTISK: Det er lite plass til elektroniske instrumenter og ingen tenkte på kartplotter på 1970-tallet. Men denne svingarmen gjør nytten for å gjøre kartplotteren synlig i cockpiten.
BYSSA: Byssa ligger helt akter i salongen og den er også en del av leideren til og fra cockpiten.
PÅ SKRÅ: Korridoren frem til lugaren forut går på skrå fremover.
DIESELPÅFYLLING: Dieselpåfyllingen i stuerommet er neppe blant de smarteste løsningene i Kings Cruiser 33.
KOMPROMISS: GOODYEAR er rask nok for langturer og lettseilt, men likevel trygg og solid, mener eieren.

Et bra kompromiss

Anders Aulie kjøpte GOODYEAR for å dra på langtur. Den var både rimelig og robust - og den seilte godt nok. Da båten var ny, var den imidlertid av det luksuriøse slaget.

Publisert Sist oppdatert

Båten som ligger fortøyd ved brygga i Melsomvik i Tønsbergfjorden, er en ganske vakker båt, synes jeg. Klassiske linjer. Skroget domineres av en bred, svart stripe som ved nærmere ettersyn også omfatter vinduer innfelt i skrogsiden. Dekket er nesten helt flush med bare en svak stigning akter mot nedgangsluken. Den kan minne litt om norske Willing, men kronesymbolet bakerst på stripen avslører en Kings Cruiser 33 – konstruert av Pelle Petterson (han med Maxi-båtene) og produsert i rundt 150 eksemplarer ved det velrenommerte Åbo Båtvarv i Finland fra 1972 til 1978. En skikkelig veteran, med andre ord.

Eksemplaret som ligger foran meg, ser nesten nytt ut med blank gelcoat og dekorstripe. «Goodyear» står det med store, gyldne bokstaver på skrogsiden, der de to O’ene utgjøres av en kompassrose og en sol. Goodyear, ikke fordi båten er sponset av en viss dekkprodusent, men fordi anskaffelsen opprinnelig var ledd i en ettårsplan. Planen til Anders Aulie fra Stokke var å seile Atlanterhavsrunden – turretur Vestindia.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER