Seilbåtsalget 2016

Etterlengtet løft i fjor

Heitmann sier at kundene ønsker båter som er lette å håndtere.

Publisert Sist oppdatert

Heitmann Marin opplevde en betydelig økning i ny båtsalget fra 2014 til 2015 med en salgsvekst på over 30 prosent fra 2014. Også inneværende år har startet bra for Heitmann med nybåtsalg på årets første lokale messe i Sjøsenteret i Drøbak.

Daglig leder Oda Lott Heitmann i Heitmann Marin tror ikke nedgangen i ojeprisene slår direkte ut på seilbåtsalget, men effekten gjør seg likevel gjeldende gjennom svakere krone, økt usikkerhet og avventende kunder, opplyser hun.

– Mange utsetter kjøpsbeslutningen fordi de frykter en dårligere handel nå som eurokursen har økt betraktelig. Samtidig tenker nok ikke alle på at mens de venter på sterkere kronekurs, blir den potensielle valutagevinsten spist opp av prisjusteringer. Vi håper vi på en styrket krone, selv om det i virkeligheten ikke vil utgjøre en veldig stor forskjell i båtprisen. Hvis man ønsker en rimeligst mulig båt, bør man heller vente til det kommer en ny modell, og kjøpe en modell som er på vei ut av markedet, sier Heitmann til Seilas.

Service

– Utsiktene på 2016 er todelt. Som tidligere nevnt vil vi nok merke nedgangen i oljebransjen på årets resultater. Men samtidig har årets første “Åpent hus” hos oss vist at det er stor interesse for både nye og brukte båter. Vi kan vise til nybåtsalg allerede på årets første utstilling. Kundene som kommer er svært konkrete og vet hva de er på utkikk etter. De ønsker båter som dekker familiens behov i forhold til antall kabiner. Og de ønsker båter som er lette å håndtere, og dermed er løsningen vi har på våre Jeanneau Sun Odyssey-modeller, hvor både storseil og genoa kan styres av rormannen, helt i tråd med markedets ønsker.

– En annen viktig trend er kundenes vektlegging av kundeservice både på kjøpstidspunkt og når det gjelder ettermarked. Med 35 års samarbeid med Jeanneau og enda lenger fartstid i bransjen står Heitmann Marin frem som ett soleklart alternativ for båtkjøperen og flere og flere påpeker nettopp dette med trygghet og stabilitet. Kundene ønsker en problemfri handel, og et problemfritt salg i neste omgang, og mange ønsker også å sette bort tjenester i forbindelse med service og vedlikehold. Rengjøring og styling av båtene som vi har til salg på vegne av kunde blir mer og mer attraktivt. Vi ser også at dette har en positiv innvirkning på salget. På lik linje som når du kjøper bolig eller hytte, setter en potensiell kjøper pris på en ren og representativ båt fremfor en skitten og forlatt skute, avslutter Heitmann.

 

Seilas har testet mange av Jeanneaus seilbåter. Våre abonnenter kan fritt lese alle testene i vårt magasinarkiv som strekker seg  helt tilbake til 2006. Magasinarkivet finner du her.