
På tide med frostsikring av båten
Båten har det bra, både på land og vann, om ikke frosten får sprenge. Du trenger frostvæske, men vet du hvilken type du skal kjøpe?
Vinteren kommer raskt. Det starter med nattefrost, og allerede i november kan det danne seg is i enkelte havner. Vann ekspanderer når det fryser og får en sprengende kraft. Det kan få selv metall til å ryke. Frostvæske gjør at frysepunktet senkes.
Frostvæske viktig
Det er båtens vannsysten for motor, vanntank og septik som må sikres, enten båten ligger på land eller i sjøen. Det finnes ulike frostvæsker, og mange velger feil type, noe som fører til unødige giftutslipp. Det fins giftfri frostvæske som du også kan bruke i vanntanken på båten din.
Tøm tanken først for vann, hell i litt frostvæske og pump dette frem til båtens ulike kraner. Tøm septiken og hell frostvæske i do. Steng sjøvannsinntaket til motoren og hell frostvæske i sjøvannsfilteret. Om du ikke har, så bruk slangen fra motor til sjøvannsinntaket til å suge opp væske fra en bøtte.
Du kan selvfølgelig også frostsikre med varme, men det vil kreve mye strøm når det er sprengkaldt.


Flere typer frostvæske
Frostvæske er et middel som er utviklet for å bruke i motorens kjølesystem. Det finnes to kjemityper, og flere undergrupper. Disse er igjen ofte solgt som konsentrat, eller ferdig utbladet. Det gjør utvalget forvirrende for forbrukerne. Lettere blir det ikke av at det meste selges som glykol.
Glykol er basert på to ulike kjemiske stoffer, etylen eller propylen. Etylen har bedre egenskaper mot frost, enn propylen, mens propylen er mindre giftig. Propylenglykol er ofte merket grønn.
To typer etylenglykol
Propylenglykol derimot har bedre miljømessig egenskaper. Den skal ikke drikkes, men giftnivået er svært lavt. Propylenglykol er derfor egnet til å kjøre inn i motorens sjøvannssystem. Det vil både hindrefrostspreng, og redusere rustangrep. Når stoffet spruter ut av eksosanlegget til våren, så blir ikke miljøsyndene store heller.
Du kan også kjøpe giftfri frostvæske. Også denne er Propylenglykol basert. Den giftfri versjonen skal egne seg for båtens vvs-system. Frostvæsken er også smakløs. Det er nok en fordel å skylle godt igjennom før du drikker vannet fra tanken etter å ha brukt dette, men det vil ikke være giftig.



Mindre giftig glykol
Propylenglykol har derimot bedre miljømessige egenskaper. Den skal ikke drikkes, men giftvirkningen er lav. Propylenglykol er derfor egnet til å kjøre inn i motorens sjøvannssystem. Det vil hindre frostsprengning og redusere rustangrep. Når frosten slipper ut av eksosanlegget til våren, blir du kvitt minst mulig gift.
Du kan også kjøpe giftfri frostvæske. Også denne er propylenglykol-basert. Den giftfri versjonen skal egne seg for båtens vvs-system. Frostvæsken er også smakløs. Det er nok en fordel å skylle godt igjennom før du drikker vannet fra tanken etter å ha brukt denne væsken.



Propylenglykol brukes også i kroppspleieprodukter, snus og mat.
Lukket eller åpent
Om båten ligger i sjøen, så er det alltid en diskusjon om kranen på skroggjennomføringene skal være lukket, eller åpne. Argumentet for å holde de åpne er at gjennomføringen er plassert dypt under vannlinjen hvor vannet ikke fryser. Noen mener også at de skal stå med gløtt, slik at isen har en vei å presse seg om vannet fryser. Selv har jeg dem lukket. Fyller frostvæske fra innsiden med lukket kran. Åpner opp, slik at frostvæsken renner ned i kranen, og lukker.
Om båten står på land, er det en fordel å ha kranen åpne.
Husk også å demonter dusjen i cockpiten.