KALDT: Vinteren kommer og frostvæske forhindrer skader.

På tide med frostsikring av båten

Båten har det bra, både på land og vann, om ikke frosten får sprenge. Du trenger frostvæske, men vet du hvilken type du skal kjøpe?

Publisert Sist oppdatert

Vinteren kommer raskt. Det starter med nattefrost, og allerede i november kan det danne seg is i enkelte havner. Vann ekspanderer når det fryser og får en sprengende kraft. Det kan få selv metall til å ryke. Frostvæske gjør at frysepunktet senkes.

Frostvæske viktig

Det er båtens vannsysten for motor, vanntank og septik som må sikres, enten båten ligger på land eller i sjøen. Det finnes ulike frostvæsker, og mange velger feil type, noe som fører til unødige giftutslipp. Det fins giftfri frostvæske som du også kan bruke i vanntanken på båten din.

Tøm tanken først for vann, hell i litt frostvæske og pump dette frem til båtens ulike kraner. Tøm septiken og hell frostvæske i do. Steng sjøvannsinntaket til motoren og hell frostvæske i sjøvannsfilteret. Om du ikke har, så bruk slangen fra motor til sjøvannsinntaket til å suge opp væske fra en bøtte.

Du kan selvfølgelig også frost­sikre med varme, men det vil kreve mye strøm når det er sprengkaldt.

HJELP: Vet du hva slags frostvæske du skal bruke i båten før vinteren?
FARGER: Rød og blå frostvæske er vanligvis bare for motoren. Grønn kan brukes til sjøvannssystemet, mens glyserol-basert væske er egnet fir vanntanken.

Flere typer frostvæske

Frostvæske er et middel som er utviklet for å bruke i motorens kjølesystem. Det finnes to kjemityper, og flere undergrupper. Disse er igjen ofte solgt som konsentrat, eller ferdig utbladet. Det gjør utvalget forvirrende for forbrukerne. Lettere blir det ikke av at det meste selges som glykol.

Glykol er basert på to ulike kjemiske stoffer, etylen eller propylen. Etylen har bedre egenskaper mot frost, enn propylen, mens propylen er mindre giftig. Propylenglykol er ofte merket grønn.

To typer etylenglykol

Propylenglykol derimot har bedre miljømessig egenskaper. Den skal ikke drikkes, men giftnivået er svært lavt. Propylenglykol er derfor egnet til å kjøre inn i motorens sjøvannssystem. Det vil både hindrefrostspreng, og redusere rustangrep. Når stoffet spruter ut av eksosanlegget til våren, så blir ikke miljøsyndene store heller.

Du kan også kjøpe giftfri frostvæske. Også denne er Propylenglykol basert. Den giftfri versjonen skal egne seg for båtens vvs-system. Frostvæsken er også smakløs. Det er nok en fordel å skylle godt igjennom før du drikker vannet fra tanken etter å ha brukt dette, men det vil ikke være giftig.

UFARLIG: Det finnes egen frostvæske for drikkevannsystemet, men denne er også basert på glykol.
TØM: Vanntanken bør tømmes før frosten setter inn, men det er umulig å få ut alt. Litt frostvæske kan hindre frostsprengning, men du må velge en type som ikke er giftig.
SJØVANN: Det er enkelt å frostsikre sjøvannssystemet om man har sjøvannsfilter. Da er det bare å helde frostvæske oppi, men husk grønn type.

Mindre giftig glykol

Propylenglykol har derimot bedre miljømessige egenskaper. Den skal ikke drikkes, men giftvirkningen er lav. Propylenglykol er derfor egnet til å kjøre inn i motorens sjøvannssystem. Det vil hindre frost­sprengning og redusere rustangrep. Når frosten slipper ut av eksosanlegget til våren, blir du kvitt minst mulig gift.

Du kan også kjøpe giftfri frostvæske. Også denne er propylenglykol-basert. Den giftfri versjonen skal egne seg for båtens vvs-system. Frostvæsken er også smakløs. Det er nok en fordel å skylle godt igjennom før du drikker vannet fra tanken etter å ha brukt denne væsken.

IS: Så lenge båten og isen ligger stille, blir ikke skroget skadet av is. Men seil og jolle ville nok ha godt av en tørr oppbevaring.
SIKRING: Om du fjerner tilkoblingene fra batteriene, er du sikker på at batteriene ikke vil bli tappet i løpet av vinteren.
VENTIL: Skroggjennomføringene skal stenges om båten ligger i vannet.

Propylenglykol brukes også i kroppspleieprodukter, snus og mat.

Lukket eller åpent

Om båten ligger i sjøen, så er det alltid en diskusjon om kranen på skroggjennomføringene skal være lukket, eller åpne. Argumentet for å holde de åpne er at gjennomføringen er plassert dypt under vannlinjen hvor vannet ikke fryser. Noen mener også at de skal stå med gløtt, slik at isen har en vei å presse seg om vannet fryser. Selv har jeg dem lukket. Fyller frostvæske fra innsiden med lukket kran. Åpner opp, slik at frostvæsken renner ned i kranen, og lukker.

Om båten står på land, er det en fordel å ha kranen åpne.

Husk også å demonter dusjen i cockpiten. 

 

Sjekk bateriene i vinter

Les sak om stelle og vedlikehold av batteriene om vinteren.