PÅ LANGTUR MED ELMOTOR

GLATT: Ren bunn er viktig med elmotor, både for fremdrift og for å lade under seil.
GLATT: Ren bunn er viktig med elmotor, både for fremdrift og for å lade under seil.

Friksjonsfritt uten gift under båten

S/Y Alvejakten skal rundt jorda med minimale fotavtrykk. Med elmotor er det ekstra viktig med ett glatt undervannskrog for optimal rekkevidde, men Even Øiestad og Marianne Aasgaard ønsker å unngå gift. Her forteller de om sine valg for bunnbehandligen.

Publisert Sist oppdatert
SATSER: Marianne Aasgaard og Even Øiestad holder på å konvertere sin seilbåt fre diesel til eldrift. Ny propell er alt på plass.
SATSER: Marianne Aasgaard og Even Øiestad holder på å konvertere sin seilbåt fre diesel til eldrift. Ny propell er alt på plass.

Vårt mål er å seile jorda rundt uten å bruke en dråpe fossilt drivstoff. Vi ønsker å leve i båt uten å etterlate oss miljøfarlig utslipp hverken over eller under vann. Erfaringene skal vi dele med de som er interessert.

Vi erstatter dieselmotoren med el-motor og lithium batterier. Vi lader batteriene våre ved hjelp av solcellepaneler, vindgeneratorer og regenerering via propellen og el-motoren når vi seiler. Med tiden til hjelp er dermed rekkevidden vår ubegrenset. Men uten god tid så blir optimalisering av rekkevidden viktig, både med tanke på sikkerhet og komfort.

Langturseilere bruker motor først og fremst til manøvrering ut og inn av havn eller ankringsplass. Til dette holder rekkevidden vår mer enn godt nok. På den andre siden oppstår det situasjoner hvor distansebehovet er lengre eller mye motorkraft er nødvendig. Store havområder kan ha vindstille i ukevis, særlig rundt ekvator. Mye vind kan også tvinge oss til å bruke mye motorkraft for å komme ut av situasjoner og ut i åpent hav. Vi har derfor valgt å installere en forholdsvis kraftig el-motor og så mye batterier som vi har plass og råd til.

Optimalt undervannskrog

Batteri og motorstørrelse er viktig, men det er mye å hente på å optimalisere andre forhold i båten også. Sist fortalte vi om propellen og hvor stor forskjell et riktig propellvalg kan være (opptil 40% lengre rekkevidde). Det andre forholdet som virkelig kan utgjøre en forskjell er tilstanden til undervannskroget.

Overflaten på undervannskroget betyr mye for energiforbruket. Riktig overflatebehandling er derfor avgjørende for lengst mulig rekkevidde. Ikke bare dagen etter vi sjøsetter nymalt båt, men også tilstanden på skroget etter år i sjøen med mye sollys og gode vekstvilkår for all verdens groe. Vi har brukt mye tid og penger på å optimalisere tekniske løsninger ombord. Det ville være dumt å dra av gårde med et undervannsskrog som bremser farten. Regenereringen vil også lide da god effekt er avhengig av høyest mulig fart gjennom vannet. Situasjonen kan sammenlignes med å kjøpe en dyr racersykkel og så sette på ballongdekk med store knaster. Nei – det vil vi ikke. Bordet fanger og vi søker den optimale løsningen for bunnstoff også.

Det ville være dumt å dra av gårde med et undervannsskrog som bremser farten.

GIFT: Det er dette Alvejakten ønsker å unngå.
GIFT: Det er dette Alvejakten ønsker å unngå.

Vår «våte» drøm

Det optimale er å ha et helt såpeglatt skrog som gir minst mulig motstand i vannet. Det skal være slitesterkt, ikke inneholde gift som forurenser livet i havet og sitte på i årevis uten å måtte ta båten ut av vannet for å pusse ned og male på nytt. Hvis noen groearter skulle våge å sette seg fast allikevel ønsker vi en overflate som er så god at vi bare dukker under og vasker det bort med en svamp. Eller enda bedre –vi seiler det av bare ved hjelp av farten gjennom vannet på en god bør…

Det er dyrt å ta båten på land for å vedlikeholde undervannsskroget. Finner vi en løsning som gjør det mulig å ha båten på vannet i mange år kan det godt koste litt mer. Dette vil vi allikevel tjene inn på sikt.

Jakten på drømmebunnstoffet

Alvejakten står nå på land. Hun er sandblåst helt inn til beinet. Nå tørker hun ut etter mange år i sjøen. Snart står epoxybehandling for tur før vi påfører bunnstoff. Det er nå vi har sjansen til å gjøre det riktige valget for mange år framover. Jakten på drømmebunnstoffet har tatt oss gjennom mange produktvurderinger. Kopperholdige epoxymalinger har stått høyt på lista. Beskrivelsene fra produsentene er fantastiske. I fora på Internett finner vi bidragsytere med veldig sprikende meninger. De vi snakker med her nede på Gran Canaria forteller at båtene med slike bunnstoff må på land minst en gang i året for å slipe (reaktivere) overflaten. Dessuten er høy konsentrasjon av kopper giftig og påvirker livet i havet. Det strider imot vårt ønske om å seile uten utslipp av miljøskadelige stoffer, både over og under vann. - Kopper og epoxy derfor er langt unna vårt drømmebunnstoff…

Silikonbasert bunnstoff for mykt

Så er det noen som tipser oss om silikon-baserte bunnstoff. En båt i havnen vi ligger i her på Gran Canaria har et slikt bunnstoff, påført for 8 år siden. Båten er bare gjort ren mens den har ligget på vannet. Vi svømmer bortom båten og blir veldig imponert. Båten har ligget lenge i ro. Den er begrodd men vi skraper enkelt bort all groe med hendene og overflaten ser ut som den var malt i går. Hadde vi hatt en plastskrape hadde det gått som en drøm å gjøre alt rent. Firmaet som hjelper oss å epoxybehandle båten vår er imidlertid skeptisk. De mener de tradisjonelle silikonbaserte bunnstoffene som det er mange av på markedet er altfor myke og for lett blir skadet. - Hmm, dette begynner allikevel å likne noe…

Hard silikonbasert løsning

Mer googling fører oss til et Amerikansk produkt som er mye brukt i handelsflåten, på cruiseskip og i den Amerikanske marinen. For to år siden lanserte de en versjon at sitt silikonbaserte produkt som er tilpasset fritidsbåtflåten. Stoffet har alle egenskapen til de tradisjonelle silikonbaserte bunnstoffene i markedet. Men i motsetning til de andre herder dette bunnstoffet til å bli veldig hardt og slitesterkt. Produktet heter Sea-Speed V10X Clear og er et helt transparent 2-komponent bunnstoff som må sprøytes på med luftfri sprøyte. Det krever spesialutstyr og 100% tildekking under påføringen men skal være helt forurensingsfritt når det er herdet (etter 24 timer). Produsenten hevder at stoffet vil fungere i mange år før vi trenger å gjøre noe. Deretter er det bare å matte det ned og påføre nytt lag. Og i motsetning til de «mykere» konkurrentene kan man godt matte ned og legge på hva man vil av andre bunnstofftyper hvis man av en eller annen grunn ikke er fornøyd. - Dette høres helt fantastisk ut.

Produsenten hevder at stoffet vil fungere i mange år før vi trenger å gjøre noe.

Male, slipe eller vaske

Faktum er at alt som befinner seg i sjøen blir begrodd, uansett. Men spørsmålet er hvordan best bekjempe dette. Enkelt sagt kan vi velge mellom å male, slipe eller vaske. Malingbetyr å påføre giftstoffer som på en eller annen måte tar livet av groen. Når giften er brukt opp må det males på nytt strøk med gift. Slipingbetyr å påføre giften (kopper) i et hardt epoxylag. Når giften har gjort sitt må overflaten slipes for å få frem (aktivisere) mere av den innbakte giften. Vaskingbetyr å bekjempe groingen mekanisk og gjøre alt vi kan for å forhindre at groingen starter. Denne siste kategorien bunnstoff kalles Fouling Release.

MILJØ: Anders Øgaarden har ambisjoner om en giftfri havn i Vollen i Asker.
MILJØ: Anders Øgaarden har ambisjoner om en giftfri havn i Vollen i Asker.

Valget er tatt

Vi undersøkte allikevel enda litt videre. Et tips fra Axel Nissen-Lie i Seilmagasinet koblet oss til Anders Øgaarden i Vollen Marinesenter AS i Asker. De driver miljøprosjektet Grønn Marina og er levende opptatt av miljøsaken og båtlivet. Prosjektet deres er delfinansiert av Forskningsrådet og Miljø direktoratet gjennom programmet «Marin forsøpling». Hovedformålet er å redusere, og på sikt unngå utslipp av miljøgifter fra bunnstoff på fritidsbåter. 

Anders Øgaarden forteller at han kjenner godt til Sea-Speed V10X Clear produktet fra USA. Grønn Marina har gjennom flere år samarbeidet med ulike coating produsenter og de har testet mange miljøvennlig, såkalte lavfriksjons «foul release coatings» med varierende resultater. Vollen Marinesenter AS har inngått et samarbeid med Mcoating i Nederland/Italia om testing av en videreutvikling av teknologien som Sea-Speed V10X Clear benytter. Produktet heter OceanSpeed Clear og lover enda glattere overflate samt enklere og ikke forurensende påføring. 

Dette blir bare mer og mer spennende. Og så er det moro å havne tilbake i Norge etter å ha søkt etter drømmebunnstoffet rundt i hele verden. 

Konseptet blir Fouling Release og ultralyd

OceanSpeed Clear er en helt giftfri Fouling Release overflatebehandling som gir en superglatt og vannavstøtende overflate. Groen sliter med å få fotfeste. For å ytterligere forebygge at groingen starter lydsettes undervannsskroget med ultralyd. Vi har hatt ultralyd om bord i Alvejakten i flere år allerede og er superfornøyd. Men med tradisjonell giftmaling har vi allikevel groe, spesielt nær overflaten og på propell, ror og områder langt unna transducerene som lager ultralyden. Jo hardere overflate jo bedre vil ultralydeffekten være. OceanSpeed har tatt hensyn til dette og har komponenter i epoxyen som ytterligere forsterker ultralyden frem til overflaten.

Konseptet til Vollen marinesenter inkluderer et annet ultralydprodukt enn det vi har om bord i dag. De har også et spennende Fouling Release produkt for bevegelige deler (propell, aksling og baugpropell). Dette stoffet kalles PropOne og er basert på en hard silikonbasert overflate.

GLATT: Anders Øgaarden har troen på at en glatt og hard bunn sammen med ultralyd er veien å gå for å holde bunnen ren på en skånsom måte.
GLATT: Anders Øgaarden har troen på at en glatt og hard bunn sammen med ultralyd er veien å gå for å holde bunnen ren på en skånsom måte.

Samarbeid med Grønn marina

Vi inngår en avtale med Vollen Marinesenter / Grønn marina om å teste hele deres konsept. Produktene som blir levert dekkes av tilskuddet som prosjektet har fått fra det offentlige. Grønn Marina ser frem til å teste ut konseptet med oss. Ettersom vi ferdes over lengre tid i tropiske strøk med mye groe, vil dette gi nyttig og helt nødvendig informasjon om effekt. For vår del er dette kanskje det aller nærmeste vi kommer drømmebunnstoffet. Vi har mye å tjene på å prøve ut et ferdig konsept framfor å finne løsninger selv som kanskje ikke passer så godt sammen. Maling og utstyr er bestilt. Det skal behørig påføres og monteres før vi går på vannet igjen i begynnelsen av november.

Vi har også bestemt oss for å bruke hvit epoxybehandling slik at hele skroget blir hvitt. Dette er den beste måten å oppdage begynnende groe på og dermed få tatt «svina» før de får fotfeste. Vi gleder oss til fortsettelsen og skal behørig dokumentere hvordan dette går, på godt og vondt. Vi vil skrive om erfaringene våre på www.facebook.com/alvejakten. Etterhvert kommer det også en oppsummering av erfaringeneher på Seilmagasinet.

Med hvit undervannskrog oppdager vi begynnende groe på og dermed få tatt «svina» før de får fotfeste

BUNNBEHANDLING: «S/Y Alvjakten» står nå på land på Grand Canaria og gjennomgår bunnbehandling.
BUNNBEHANDLING: «S/Y Alvjakten» står nå på land på Grand Canaria og gjennomgår bunnbehandling.