Årets Båt i Europa 2019

Testing under fantastiske forhold

Aldri har vær og vind klaffet bedre under testing av nominerte båter til Årets Båt i Europa enn i år. 

Publisert   Sist oppdatert
SKJÆRGÅRDEN: I Sverige fikk vi oppleve hva vi har av goder for båtlivet her oppe i nord.
SKJÆRGÅRDEN: I Sverige fikk vi oppleve hva vi har av goder for båtlivet her oppe i nord.

Første del av testingen forgikk fra Ellös i Sverge. Aldri tidligere har juryen vurdert båtene i ett skandinavisk land. Seks båter ble seilt i løpet av to dager i fin vind og fantastiske omgivelse. Flere av jurymedlemmene var ikke klar over flott det var å seile i skjærgården. I løpet av de to dagene hadde vi aldri sterk vind, men heller aldri vindstille. 

Utfordrende i Middelhavet

Testingen skal foregå nord og sør i Europa. I nord har vi nesten alltid hatt bra vind, noen ganger vel mye, mens i Middelhavet har det enten vært nærmest vindstille, eller ekstremt mye vind. Mangel på vind har vært en gjengganger. 

I år derimot hadde vi tre fantastiske dager ut fra Port Ginesta rett syd for Barcelona. Vinden har stått fra morgen til kveld. Kun en morgen var det mindre enn hva som er ideelt, men det gir oss også muligheter til å vurdere båtenes lettvindsegenskaper. Vi hadee vind fra null til 15 m/s i løpet av de tre dagene, men for det meste ett sted mellom fem til syv meter per sekund. 

BILLIG: 22-fots Aira koster bare 200 000 kroner, og møter her Grand Soleil 48 til 6 millioner.
BILLIG: 22-fots Aira koster bare 200 000 kroner, og møter her Grand Soleil 48 til 6 millioner.

Få skader

En gjenganger under testingen er at utstyr ikke holder mål. Det er gjerne de mest komplekse båtene hvor det er noe som ryker, båter som også koster mest. I år fikk vi en liten flerre i storseilet på Grand Soleil, fordi en del nederst på mastesporet manglet. En trykknapp til genuarullen til forseilet på Sunbeam sluttet å virke, samt fallet til Code 0-seilet på Dufour 390 røk. 

VIND: Saffier 37 liker seg i mye vind.
VIND: Saffier 37 liker seg i mye vind.

Holdt seg i havnen

Siste dagen var det mest vind. Vi målte opp mot 30 knop, men værmeldingen meldte over 35 knop i kastene. Det var vel mye for noen av båtene. Det var eieren av disse båtene som satte foten ned, for å unngå skader. Det er en avgjørelse vi måtte respektere. Det gjorde at vi ikke fikk seilt Grand Soleil 48 og katamaranen Aventura 34 når det virkelig var forhold som skiller godt bygde båter med de litt mindre godt bygde båtene. 

En interessant observasjon var at alle de minste båtene gikk ut i den sterke vinden, og klarte seg bra. Faktisk ga også de sterkeste seilopplevelsene. 

EL: Domani 30 og Aira 22 var utstyrt med elmotor. Også RS 21, testet i Sverige hadde elmotor.
EL: Domani 30 og Aira 22 var utstyrt med elmotor. Også RS 21, testet i Sverige hadde elmotor.

Grønnere båtliv

Bekymring for miljøet har blitt et tema for flere produsenter. Tre av 18 nominerte båter har elmotor, og det fungerte fantastisk. En av båtene hadde ingen motor i det hele tatt, men årer. Det fungerte også. RS21 er også bygget mer miljøvennelig. Det blir brukt en spesiell type epoxy i glassfiberlaminatet som inneholder plantebasert olje. Også skummet i sandwichlaminatet er gjort av resirkulert plast. 

Vi har heller aldri hatt så mange mindre båter blant de nominerte. 

 

JURY: De nominerte båtene blir testet av 12 journalister fra seilblader fra Italia, Spamia, Frankrike, England, Nederland, Tyskland, Sveits, Østerrike, Danmark, Finland, Sverige og Norge.
JURY: De nominerte båtene blir testet av 12 journalister fra seilblader fra Italia, Spamia, Frankrike, England, Nederland, Tyskland, Sveits, Østerrike, Danmark, Finland, Sverige og Norge.