Høstens vakreste nyhet

Spirit 47CR blir vist frem på messen i Southampton i disse dager.

Publisert
MODERNE: Klassisk over vannlinjen, og moderne under vannlinjen.
MODERNE: Klassisk over vannlinjen, og moderne under vannlinjen.

Lett og sterkt

Spirit Yachts er håndbygget etter beste båtbyggertradisjon, men det er ikke bare det estetiske som gjør at båtene bygges i tre.

Spirit Yachts bygger med tre og epoxy. Det gir et styrke/vekt forhold som kun overgås av karbon/epoxy i følge verftet. Bygging i tre gir større fleksibilitet, og gjør det mulig å bygge uten å utvikle en kostbar form.

Treverket har også gode isolasjonsegenskaper, både mot temperatur og lyd, samt demper vibrasjoner.

Verftet hevder at båten ikke trenger mer vedlikehold enn en båt bygget i glassfiber. Størst utfordring er de lakkerte flatene i sollys, men om dette dekkes til når båten ikke er i bruk, så blir vedlikeholdet minimalt. 

UTSTILLING: Sprit 47 CR vises nå under båtutstillingen i Southampton.
UTSTILLING: Sprit 47 CR vises nå under båtutstillingen i Southampton.

 

EPOXY: Båten er bygget i tre, men limt med epoxy. Det skal gi en holdbarhet som en glassfiberbåt.
EPOXY: Båten er bygget i tre, men limt med epoxy. Det skal gi en holdbarhet som en glassfiberbåt.

Spirit 47CR er nominert til Årets Båt i Europa. Du finner de nominerte båtene her. 

 

EPOXY: Båten er bygget i tre, men limt med epoxy. Det skal gi en holdbarhet som en glassfiberbåt.