FORT: «Hyrrokin» fikk glede av sine planeegenskaper etter runding av Hollendebåen.

I full plan mot seier

«Hyrrokin» var første båt i mål på Hollenderbanen. Skipperen var positivt overrasket over kryssegenskapene.

Publisert

– Tim Sandberg er god til å styre gjennom bølgene, så vi klarte å holde farten oppe, forteller Sigmund Hertzberg på telefon. Han er fornøyd med farten på sin nye Sun Fast 3300 mot større båter som Elan 37 som er kjent for gode kryssegenskaper. Hertzberg og Sanberg seilte doubbelhanded og ser ut til å vinne DH5-klassen.

Det var grov sjø i Yttre Oslofjord, og den nye 33 foteren er flat og voluminøs i forskipet. Gutta holdt farten ved å styre seg gjennom bølgene som en jolle, for å unngå store slag.

TRACKING: Sporet viser hvor Hertzberg seilte ut Drøbaksund.

Vest i fjorden

– Vi fulgte vår plan, og holdt oss vest i fjorden. Det er sjeldent det lønner seg å gå vest for Bastø, men det gjorde det i år, erfarer Hertzberg. Han så ha tjente mye det i forhold til båter han hadde ligget sammen med tidligere.

«Hyrrokin» krysset også tett opp mot østsiden av Håøya, og langs land av Hurumlandet sydover.

– Vi seilte med hardværsfokk og to rev i storseilet, og holdt god fart på kryss, forteller skipperen. Vindemåleren lå jevnt på 30 knop, eller 15 m/s.

Stor spinnakker

«Hyrrokin» rundet Hollendebåen ca 22.15, og fikk en fartsfull seilas tilbake mot mål.

– Det ble drømmeforhold for oss. Vi vurderte om vi skulle heise A2, eller A3 gennaker, men valgte A2, den største. Den holdt vi hele veien inn til mål, forteller Hertzberg.

«Hyrrokin» rundet ett par minutter bak Christer Lie i «Feelgood» som lå først i feltet av båter rundt Hollenderbåen. Lie seilte solo-klassen.

– Vi var i full plan hele veien til Gullholmen, og loggen lå å vippet mellom 13 og 15 knop, noen ganger over, forteller Hertzberg. Vi plante forbi «Feelgood» med en 10 fot mindre båt.

Trackingen viser at «Hyrrokin» holdt en fart på nivå med «Proxflyer» inn mot mål.

Båten krysset mållinjen kl 00.39 som første båt på Hollenderbanen.

VINNER: Sigmund Hertzberg foran sin nye båt.
KRYSS: «Hyrrokin» ut fra start.
NORDOVER: Hastigheter på over 15 knop mot mål.
HEKKSJØ: Sun Fast 3300 har ingen problemer med å plane.