Ny utgave av SEILmagasinet i hyllene
Ny utgave av SEILmagasinet i hyllene

SEILmagasinet er opplagsvinner

På Fagpressedagen nylig ble SEILmagasinet utropt til opplagsvinner.

Publisert Sist oppdatert
Les SEILmagasinet på mobil og nettbrett
Les SEILmagasinet på mobil og nettbrett

–      I år er det lastet ned hele 9041 eksemplarer av SEILmagasinet og 7331 eksemplarer av Seilas i App Store og Google Play, forteller opplagssjef Hans Petter Jensen i SEILmagasinet. Han understreker at opplaget på 18.858 eksemplarer gjelder distribuerte eksemplarer, altså magasiner som er kjøpt i butikk eller levert til abonnenter digitalt eller i postkassen.

Les også på M24: Sjekk den veksten!

Digital vekst

–      Vi er svært fornøyde med å bli utropt til opplagsvinnere i en tøff bransje, selv om det i hovedsak skyldes en sammenslåing av tall. Mest gledelig for vår del er å se hvor raskt den digitale distribusjonen vokser, og i tillegg til App Store og Google Play er SEILmagasinet nå også en del av Aftenpostens Magasin+. Vi når derfor ut til stadig flere lesere gjennom våre mange kanaler, og det er svært inspirerende, sier forlagssjef Ole Henrik Nissen-Lie i Norsk Maritimt Forlag A/S.

På årsmøtet i KNS nylig ble det en diskusjon rundt utgivelsesavtalen mellom foreningen og Norsk Maritimt Forlag A/S. KNS har innhentet anbud fra flere parter om fremtidig utgivelse av medlemsbladet.

Hans Petter Jensen
Hans Petter Jensen

–      Vi har hatt et godt og langvarig samarbeid med KNS, og håper at det kan fortsette til nytte og glede for begge parter. Ikke minst den digitale satsingen vår åpner for spennende utviklingsmuligheter. Når det gjelder opplaget utgjør KNS-medlemmene kun 2900 eksemplarer av et Fagpressekontrollert opplag på 18.858 eksemplarer, så opplagsmessig er samarbeidet av mindre betydning enn enkelte kanskje tror, sier forlagssjefen, som understreker at han gjerne vil fortsette samarbeidet med KNS til nytte og glede for begge parter.

– Vi har bygget opplag og kompetanse i denne lille nisjen gjennom flere tiår, og det krever entusiasme og innsats over tid for å få til dette. I Sverige gikk Segling for noen år siden inn fordi det ikke lenger fantes markedsgrunnlag for et rendyrket seilblad i det svenske markedet, sier Nissen-Lie.

Norsk Maritimt Forlag har i dag et samarbeid med i alt 20 seilforeninger langs hele kysten av Norge fra Kristiansand i sør til Bodø i nord.

Norsk Maritimt Forlag publiserer på grunnlag av Redaktørplakaten og Vær-Varsom-Plakaten. Opplagstallene er kontrollert av Fagpressen, og omfatter distrbuert opplag som er et mindre enn antallet trykte eksemplarer.

 Se Fagpressekontrollerte opplagstall her