Er fremtiden kinesisk?

Det kinesiske Fareast-­verftet bygger mer enn Optimistjoller. Med europeisk hjelp kan det bli vellykket.

Publisert   Sist oppdatert

Det kinesiske Fareast-verftet overrasket mildt sagt med Fareast 31R, en regattabåt med en like mildt sagt utstrakt bruk av karbonfiber i konstruksjonen. SEILmagasinet tok turen til Sverige for å besøke den skandinaviske importøren, Nordic Yachts, representert ved Mats Runström. Vi skulle ikke seile regattabåten 31R, men den tilsynelatende mer sedate Fareast 26.

Fareast 26 ble kåret til «Årets segelbåt» for beste nykomling i Sverige i 2014. Dét, og det at den er bygd i Kina, gjør at vi er spente på å se resulatet.

Linjemessig er det gjenkjenbart, takket være det Europa- og Sør-Afrika-baserte designkontoret Simonis-Voogd. Utstyrmessig likeså: Fareast bruker Seldén, Harken og Spinlock – alle varemerker som er godt innarbeidet hos seilere fra den vestlige delen av verden.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her