Fareast 28R

Langt fra fjernt

Med Fareast 28R viser det kinesiske verftet at de mener alvor.

Publisert   Sist oppdatert

«Det fjerne østen» virker mye nærmere etter en prøvetur med nye Fareast 28R. Nærmere til tross for at båten er lagd på den andre siden av kloden, med andre forutsetninger, andre tilnærminger til båtbygging og uten moderne båtbyggetradisjoner i ryggen. Nå skal det sies at vi ikke har sett hvordan kineserne bygger båter, men vi har opplevd kinesiske kopier av båtutstyr som rett og slett ikke holder mål. Heldigvis er ikke Fareast 28R i den kategorien. Her har kineserne bygd en båt som holder mål for krevende seilere og en båt som vi tror kan tilby mye morsom seiling, både alene og sammen med andre tilsvarende båter.

For det er en fantastisk følelse når den asymmetriske spinnakeren fyller og du kjenner det du står på akselererer, nærmest hopper fremover og loggen passerer ti knop, tolv knop, nesten 15 knop - på helt flatt vann i 20 knops vind. Det opplevde vi en litt kald februardag inne i Stockholms havn.

Det er ikke til å legge skjul på at vi hadde en del forventinger når det kom til denne modellen. Da Fareast lanserte «karbonraketten» Fareast 31R i 2013, var det mange som var imponert av design og den innovative tankegangen til designerne Simonis Voogd og det kinesiske verftet. Linjemessig følger lillesøsteren på 28 fot Fareast 31R tett, men materialvalgene er betydelig mer konservative, med karbonfiber begrenset til ror og rorkult. At en båt som ikke er bygd med de aller mest eksotiske materialene ikke vil nå samme «performance-terskel», er innlysende, og i Fareast 28R har kineserne lagt listen lavere, men hvor lavt lå den?

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her